torsdag 25 oktober 2012

Vägen till en miljon

Jag är själv väldigt sugen på att spara till en miljon för att sen sluta spara och bara spara på räntan tills allt sammanlagt kommer upp i 3 miljoner för att då leva på räntan. Och jag hade tänkt börja NU. Just nu så extrajobbar jag bara och ska börja plugga inom en snar framtid så att spara stora summor kommer inte vara möjligt än på några år. Sen är jag ung också, så jag kommer fortfarande kunna "leva på räntan" länge trots att det tar tid för mig att spara.
Separat med miljon sparandet så sparar jag även till en bostad. Sen har jag sparande till resor, och lite till dyrare nöjen och fritidsintressen. Så tråkigt nog så kommer det ta ett bra tag innan jag kommer upp i några större summor. Visst jag kan dra in på nöjen, resor och fritidsintressen, men det är inte något jag vill, utan tycker det är värt att lägga pengarna på det.
Kommer börja med 5000 kr till miljon sparandet.
Imorgon tänkte jag gå till banken (har Swedbank) för att låsa dem pengarna på ett fasträntekonto i 3 månader. I nuläget är jag inte intresserad av att lägga pengarna i aktier eller fonder då jag inte har så stor kunskap gällande det och vill ha väldigt låg risk. Att låsa pengarna i 3 månader kommer ge mig 2.20 % i ränta. Låser jag inte pengarna så kommer mina pengar vara i ett e-sparkonto i brist på annat, vilket kommer ge mig 0.85 % i ränta. Så jag kommer bara vinna på att låsa pengarna.

Bloggen kommer i första hand handla om spartips men kommer lägga till miljon sparandet som ett sidospår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar