lördag 9 augusti 2014

Börjat blogga igen

Nu har jag inte skrivit i den här bloggen på väldigt väldigt länge. Men tänkte att det är dags att uppdatera -då jag tycker det är väldigt kul att blogga och är intresserad av privatekonomi.

Men för att uppdatera lite om läget, jag har fått tagit en paus från skolan ett halvår då jag blev sjukskriven. Och detta har fått mig att fundera mer och mer på att ekonomisk trygghet är extremt viktigt för mig. Jag vill så gärna kunna ha passiva inkomster att det inte är hela värden om jag blir sjuk igen. Men det kommer inte hända än på kanske 10 år. Förhoppningsvis så håller jag mig frisk.
Så planen är att till hösten gå tillbaka till skolan och kommer då börja termin 3 av 6. Vilket betyder att jag har 2 år kvar. Innan jag kommer ut i arbetslivet så kommer jag inte ha så höga mål att spara så mycket, utan målen kommer vara då att minimera skulder.
Det första året klarade jag mig helt utan studielån. När jag blev sjukskriven så började jag ta studielån också, men enbart för att under sjukskrivningen så avskrivs lånen (bortsett från en karensmånad). Så har ca 6 tusen i studieskulder sammanlagt än så länge. Vilket jag känner mig stolt över!

Dock så vet jag inte om jag kommer kunna fortsätta med att bara ta studiebidraget, både för att vår hyra har ökat (då det var jäkligt påfrestande med att bo tre st i en tvåa) men även att jag inte vet om jag kommer våga jobba extra så mycket för rädslan att bli sjuk igen. Men kommer nog aldrig hamna i sitsen att jag behöver ta fullt studielån.

Men jag har fortfarande en liten önskan att ha en buffert på 50 000 kr när jag har pluggat klart. Nu ligger jag på ungefär 17 000 kr. Förutom de 17 000 kr jag har så har jag ca 45 000 kr i räntefonder och annat sparande. Men det sparandet lägger jag i vila tills jag har pluggat klart, utan det är bufferten som ska upp!

Nu ska jag fortsätta uppdatera regelbundet i bloggen, men det kommer främst handla om min privatekonomi framför spartips. Men spartips kommer givetvis även det dyka upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar