tisdag 12 augusti 2014

Ta csn lån fast man inte behöver det?

Jag tänkte faktiskt skriva lite om mina åsikter att ta csn lån fast man egentligen inte behöver det.
Många som har möjligheten att inte behöva ta csn lån får rådet att de ska göra det ändå "för att det är en sån förmånlig ränta" och sen sätta in det på något konto som ger högre avkastning än räntan på lånet. För att sedan när man studerat klart ha en kontantinsats till lägenhet/hus.
Jag respekterar folks åsikter och tycker det är helt okej att göra det om man nu känner för det, men jag skulle aldrig få för mig att göra det.
Varför? Jo för hamnar man i sitsen att man blir sjuk/arbetslös så tror inte jag att det första man tänker på att man ska betala av sina csn lån, utan att man måste ha det sparat som en buffert och speciellt under tillfället man är sjuk/arbetslös. Har man lagt in "csn pengarna" till kontantinsats på en lägenhet som man måste sälja pga exempelvis arbetslöshet/sjukdom så kommer man förmodligen inte betala av csn lånet om försäljningen går jämt ut. Csn lån är en av de vanligaste skulderna som går till kronofogden.
Det jag skriver kan låta en aningen pessimistiskt, men jag tycker att man ska se verkligheten, visst csn lån är förmånligt, men man ska inte glömma att det är fortfarande ett lån.
Men, behöver man lån för att ens kunna studera så tycker jag absolut att man ska ta det, nu pratar jag enbart om de som har möjligheten att studera utan lån, men väljer att ta det ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar