måndag 29 maj 2017

Sålt Kinnevik

Har idag köpt på mig 3 nya aktier som är Investor B, Industrivärden C och Axfood.
Vilket jag känner mig nöjd med. Men jag sålde även en aktie, Kinnevik B. Jag är bara nybörjare och kan rätt lite så jag försöker läsa på så gott jag kan, medan jag köper in mig på aktier (eller säljer som denna).

Jag läste på lite mer om Kinnevik och kände att jag inte riktigt förstår mig på den marknaden. Sen att den marknaden känns ganska konjunkturkänslig. Men i det stora sålde jag för att jag inte riktigt förstår mig på marknaden och fick lite jobbig magkänsla. Inget jag kan grunda den känslan på riktigt. Sen att jag inte kände mig särskilt intresserad av att läsa på mer om dem gjorde att jag bestämde mig för att sälja. Gick med nån krona vinst iaf.

Kanske köper dem igen när jag är lite mer insatt och har ett större intresse av att läsa på om dem. Så att jag vet vad jag köper.

Sen funderar jag på vilka fler aktier jag vill köpa. Tänkte köpa latour efter deras split. Funderar också på Castellum, SCA, ICA gruppen och Cloetta.
Jag vet att det blir lite kaka på kaka med vissa av aktierna då även investmentbolagen äger några av bolagen. Men ska fundera mer.
Vill försöka hitta nån bra balans mellan hur många bolag jag ska äga, för att sprida riskerna. Och vilka bolag jag vill äga. Jag blir dessutom något begränsad då jag vill ha utdelningsaktier.

En detalj jag tycker är lite störig är att mitt aktiesparande började efter vårens alla utdelningar... Hade varit kul att få ta del av någon utdelning.. Vet att iallafall Atlas Copco delar ut i höst också. En liten tröst.

1 kommentar:

  1. 3 riktigt fina förvärv. Kan bara hälsa grattis att du hittat åt dessa guldklimpar :)

    Kör på så hörs vi!

    SvaraRadera