torsdag 1 juni 2017

Planer på passiva inkomster utanför börsem

Jag drömmer som många andra att slippa harva runt som anställd och istället äga min tid. Att ett vanligt lönearbete är något jag väljer att göra, inget jag måste göra. Vilket det är nu när jag inte har ett eget större kapital att leva på.

Men jag är så nojig av mig (på gott och ont) så jag vill inte att min enda inkomst är börsen bortsett från lönearbete. Jag vill ha flera (mer eller mindre) passiva inkomster.

De passiva inkomsterna jag vill ha är:

1. En bostad att hyra ut. Det mest ultimata är en gäststuga på en gård ca 30 min utanför stan. Men kontantinsatsen till en sån är enormt stora summor om gården ligger nära en större stad. Men det är också det som gör att man kan ta ut rätt hög hyra från sin gäststuga. Men kontantinsatsen är ett rejält hinder.
Ett alternativ jag kollar på är lägenhet med uthyrningsdel. En sån lägenhet har också ett högre inköpspris, men inte lika mycket som en gård. En gård har man frihet med närhet till natur, skog osv. Jag är lantistjej. Kommer från landet och saknar naturen. Men kommer det ut en lägenhet med uthyrningsdel nästa år så funderar jag på att slå till om det är ok pris och område som jag kan tänka mig att bo i.
Vi har länge hyrt ut ett rum i vår lägenhet. Både när vi bodde i 2:a (väldigt trångt kan jag lova) och nu när vi bor i en 3:a. Dock så flyttar vår inneboende om ca en vecka och vi orkar inte skaffa en ny. Det var framförallt pga att jag kunde ta lägre studielån som vi hade inneboende.

2. Skog. Jag och min lillebror fick ca 9 hektar skog i gåva från vår pappa att ta över och förvalta förra året. Vi båda önskar att utöka det. Skog kräver ju en del arbete så det är väl inte att klassa helt som passiv inkomst. Men jag älskar att pyssla med min egna lilla skogsbit så det spelar ingen större roll att det är lite jobb!
Men jag skulle önska att äga mellan 50-100 hektar skog. Den storleken kommer jag inte långt på att leva på. Men som en trygg sidoinkomst. Som kommer typ var 10:e, 20:e eller 30:e år. Men då blir det också ganska mycket pengar som kommer på en gång!

3. Utdelningsaktier. Drömmen är att snitta ca 10 000 kr/mån på utdelningar. Men då behöver jag ca 1,5 miljon om man räknar på en ränta på 8%. Just nu känns det väldigt långt borta. Jag har precis börjat med aktier och har ca 1200 kr fördelat i några olika utdelningsaktier. En väldigt liten summa med andra ord.
Mitt mål är att nå 800 000 kr inom 10-12 år. Det känns ganska rimligt. Om jag räknar på en ränta på ca 8%.
Jag skulle önska att jag kunde spara 5-10 tusen varje månad.. Men med tanke på kontantinsats till lägenhet/gård och skog, så är det inte rimligt. Jag vill sprida riskerna därav att jag inte vill spara allt i börsen. Utan delar upp det med uthyrning av gäststuga/lgh samt skog. Så att inte allt hamnar i börsen. Man vet aldrig vad som händer i framtiden, det kanske blir politiska beslut som kommer påverka börsen mycket. Vad som helst kan hända egentligen. Så för mig blir det en trygghet att få inkomster från flera håll.

Drömmen är att alla mina passiva inkomster kommer täcka mina utgifter. Och att jag bara behöver jobba 25%, och dessa 25% finansierar "lyxen" i vardagen så som resor osv. För det känns som en rimlig dröm. Visst det optimala är väl att ha tillräckligt mycket kapital så att man inte behöver jobba något alls. Men hamnar jag där så är det ett plus i kanten.

Men det stora målet är att inom 10-15 år så ska jag kunna gå ner till 50% utan att det drabbar mig ekonomiskt så hårt. Sen inom 20 år så ska jag kunna ha valet att bara jobba 25%. Då är jag 45 år. Jag hoppas jag når dit. Det största hotet är att jag kommer bli sjukskriven för utmattningssyndrom, vilket jag har blivit 2 ggr. Att ha starka passiva inkomster skulle vara en enorm trygghet för mig. För jag tror inte att jag kommer orka jobba 100% hela livet. Jag vill egentligen kunna gå ner till 80% så fort det går utan att det påverkar mig ekonomiskt så hårt. Helst inom ett par år. Därav att sparande kommer bli en stor prioritet. Det mest rimliga är att inom 1-2 år köpa en lgh med uthyrningsdel och därmed gå ner till 80% i arbete. För jag skulle kunna enkelt hitta hyresgäster som vill hyra för 8 tusen/mån då det är så pass stor bostadsbrist här. Vissa kanske ser det som omoraliskt. Men det får stå för dem.

Kommer skriva 3 inlägg om vardera planer med passiva inkomster om uthyrning av lgh/gäststuga, skog och utdelningsaktier mer ingående. Kommer bli alldeles för långt om jag skriver allt i samma inlägg. Redan det här inlägget blev väldigt långt!
Tycker det är väldigt skönt att skriva ner mina drömmar planer. Det blir mer konkreta mål vilket ökar min drivkraft!

3 kommentarer:

  1. Hej Spartipset!

    Vilken fantastiskt blogg du har. Den ska jag se till att följa ofta. Ser ut som att du riktigt kickstartat investerandet :)

    Lite OT men på tal om bevakningspost som vi pratade om tidigare. Kom på att Tove pratade om det i förra uppesittarkväll. Spola fram till 1:25:00 så får du höra lite mer vad jag menar

    https://youtu.be/vfjmwvHX56U

    Morsning korsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Tack! Vad kul att du uppskattar min blogg! Verkligen roligt att höra :)

    Ska kolla in videon, tack för tipset!

    SvaraRadera