fredag 9 juni 2017

Långsiktiga mål - huvudsaken är att man börjar

Har skrivit i högerspalten vad jag har för mål. För närvarande känns det väldigt långt till miljonen med mina futtiga 1400 kr Jag har i aktier.. Men man måste börja nånstans! Kommer bli en grön bock när jag börjar uppnå målen. Valde att ett av målen redan är på 10k, för att känna att jag når ett av målen inom en överskådlig framtid. Sen blir det lite större hopp mellan beloppen.

Jag får se lite om jag når 10k i år, för jag sparar framför allt för att min buffert blir full. 35-50k till backpackerresan nästa år. Samt ett sparande till instans för lägenhet, men det är också ett av mina mål! En lägenhet med uthyrningsdel.
Det är såklart roligare att följa bloggare som redan har några hundratusen i aktier. Det tycker givetvis jag med.
Jag har såklart möjlighet att spara väldigt mycket större belopp i aktier, att jag skulle nå 100k relativt snabbt. Men det betyder också att jag måste göra andra prioriteringar. Som att fortsätta bo i en hyresrätt.
Men jag drömmer om min lilla gård jag kommer äga i framtiden. Har man inga såna planer och intressen så är det såklart mycket enklare att spara stora summor i enbart aktier.
Vilket gör att jag behöver välja bort ett stort månadssparande i aktier för tillfället.
Ett delmål är en lägenhet med uthyrningsdel. När jag har lyckats att köpa en sån så kommer sparandet i aktier öka betydligt. Och jag kommer även få ytterligare en inkomst genom en hyresgäst.

Men bara för att jag sparar till annat så utesluter det inte att jag sparar mindre summor i aktier. Jag måste börja nånstans och det känns lättare att börja med mindre summor i börsen. Så jag hoppas att jag lär mig av ev misstag innan jag börjar spara större summor. Man kan åtminstone alltid hoppas!

Jag vet att många förespråkar att man först ska spara till en buffert innan man börjar med sin pengamaskin. Jag tycker att man pararellt kan spara till en pengamaskin på sidan av för mindre summor. Har man en buffert på 0 kr så tycker jag att allt sparandet ska gå till buffert. Men låt oss säga att man kanske har nått halvvägs eller 2/3 tills man är färdig med bufferten. Då tycker jag att man kan spara nån hundralapp i aktier/fonder för att lära sig och ha en liten start. Men det förutsätter att man inte nallar av dem pengarna.
Det här är endast mina åsikter och alla får basera sina val på egna grunder.

Jag har strax över 50 000 kr i fonder som mina föräldrar har sparat åt mig. Men räknar inte med det för tillfället. Samma sak med sparandet i fonder som jag pararellt kör med aktiesparandet. Det kommer inte räknas med i målen, utan det är mer som en krockkudde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar