torsdag 22 juni 2017

Nya aktier i portföljen

Köpt en aktie i veckan i Latour B, som planerat. Har också fastnat lite för Hemfosa fastigheter. Köpte även en aktie därifrån.
Har börjat tänka vilken strategi jag ska ha när jag köper utdelningsaktier. Det jag har kommit fram till är att är om jag känner att jag kan äga aktien de kommande 20 åren trots djupare dippar så är det fritt fram att köpa om jag gillar bolaget.
Får givetvis omvärdera med tiden om det händer nått väldigt stort i bolaget som jag inte tycker om.
Har inte läst så mycket analyser om aktierna jag har köpt. Jag är väldigt medveten om att jag borde göra det. Men planen är att när jag har 10-15 olika utdelningsaktier så ska jag börja läsa på ordentligt om bolagen jag har köpt för att se hur mycket jag ska placera procentuellt av sparandet i vardera bolag.

Hemfosa fastigheter kommer inte utgöra nån större del av portföljen. Men tycker om att de har utdelning 4 ggr om året och är ett stabilt fastighetsbolag som framför allt har samhällsfastigheter. Visst finns risken att tex polisen i nån stad lägger ner. Men fastighetsbolag som hyr ut tex butikslokaler, upplever jag som en större risk. Då chansen att butiken stängs igen är större än tex att polisen avvecklas i nån stad. Det är iallafall min spontana tanke.
Kommer köpa in mig i Castellum också, men inte ha ett lika stort innehav som tidigare planerat nu efter jag har fastnat för Hemfosa fastigheter. Kommer nog ha ungefär lika stor andel i båda bolagen.

Tror jag väntar med att köpa in mig på SCA B, för jag vet inte om de kommer ha utdelning i framtiden nu när Essity har separerats från dem? Ska läsa in mig mer om det.

Min portfölj ökar stadigt i värde. Det är egentligen bara H&M som tynger lite. Men då jag planerar ha de dem långsiktigt så för närvarande så har det ingen större betydelse.
Atlas Copco B köpte jag för mindre än en månad sen och de har ökat ca 9,4%!
Många skriver att börsen är dyr, men desto längre man väntar desto dyrare blir det att komma in. På bara en månad har jag själv märkt det. Jag vet att det kommer komma ett större fall förr eller senare. Men är ganska säker att det kommer vända förr eller senare. Jag har en lång sparhorisont, vilket gör att jag känner mig trygg med mina innehav. Trots att jag ligger lite minus i min H&M aktie.
Den enda aktien jag upplever dyr att köpa är ICA gruppen. Men vill gärna äga dem. Men skulle föredra om de dippar lite först. Tveksam till att det skulle hända. Så tror att jag köper en aktie där ändå. Men avvaktar att införskaffa ett större innehav där.

Kan ibland känna att mina aktier är lite "tråkiga". Men tror att den känslan är väldigt sund när det gäller investeringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar