torsdag 22 juni 2017

Sparandet för denna månad, fördelning av aktier och fonder

Idag är det löning! Känns välbehövligt då det varit en dyr månad med flertal dyra inköp.
Den här månaden ska jag lägga desto mer pengar i sparande.
Har 7 tusen i ett annat SBAB konto som jag döpt till fastighetssparande, men känner att det mest känns väldigt spretigt med massa konton med mindre summor. Så har lagt en del av pengarna därifrån till bufferten, och en del till långresan. Har också fört över från lönekontot till buffert och resan. Så när pengarna har kommit så kommer jag ha 46 500 kr i buffert på SBAB och ca 20 000 kr i buffert på swedbank. Så saknar 23 500 kr tills buffertmålet är nådd. Känns skönt att jag börjar närma mig! Har 5000 kr på resekontot, Där har jag 35 000 kr kvar tills jag har nått mitt mål. Det är ca 60 000 kr jag behöver spara för att nå dessa mål i år. Betyder att jag behöver spara ca 10k i månaden om jag vill nå dit innan året är slut. Så som det ser ut nu så tror jag att jag klarar det! Annars når jag det nästan garanterat målet i januari.

Betalade av lite på CSN-lånet också, strax över 400 kr. Jag får nästan dåligt samvete när jag betalar på det, för att jag vet att jag förlorar pengar på att amortera av det lånet snabbare. Då till och med sparräntan på SBAB ligger högre än räntan på lånet. Vill att lånet ligger på högst 58 000 kr innan året är slut. Det är bara 500 kr dit. Så just det målet kan jag egentligen beta av nu på direkten. Men jag vet med mig att om jag betalar in 500 kr dit idag, så kommer jag inte kunna hålla mig att fortsätta betala av det fast det kanske bara handlar om ett par hundralappar i månaden resten av året. Bufferten och respengarna är högre prioritet än att betala av CSN för tillfället. Så jag får göra det långsamt..

La även en överföring på 800 kr till Avanza, kommer köpa in mig i Castellum och ICA gruppen. Vill också äga aktier i nått skogsbolag. Ska kolla upp om SCA kommer fortsätta med utdelningar, annars funderar jag på Holmen eller Stora Enso. Är också sugen på att ha en liten del av min portfölj i nån bankaktie. Men behöver läsa på mer om banker för att kunna bestämma vilken jag ska satsa på. Funderar också på ett fjärde investmentbolag, men det är mest funderingar just nu. Sen tror jag att själva grunden i min portfölj är klar. Kanske lägger till nått bolag under tidens gång. Men nu är det snart dags att bestämma hur mycket av mitt sparande ska läggas i respektive bolag.
Det blir troligen investmentbolagen som kommer utgöra störst del, Lägst del blir det i banker.

Har varit riktigt dålig att lägga någon större mängd i fonder, tror jag skrivit tidigare att ca 20% sparande skulle utgöra fonder.. Så ser det inte riktigt ut just nu. Men ska lägga 100 kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag den här månaden också. Funderar på att ha sparandet i 2 till olika globalfonder. Så sprider jag fondsparandet i 4 olika fonder totalt.
Nu när det sammanlagda sparandet i aktier och fonder är relativt liten, så känner jag mig inte stressad över att det procentuella sparandet mellan fonder och aktier är större än vad jag önskar. Det kommer korrigeras under tidens gång.

Målet är att jag ska känna mig nöjd med antalet aktier i slutet på juli. Så om det behövs så för jag över några till hundralappar till Avanza under månaden, ifall det behövs. Kan hända att jag för över ändå, bara för att det är ganska kul.

Det här är preliminärt månadens sparande. Kan bli så att jag har möjlighet att spara lite mer, men det får jag se om ett nån vecka. Jag och min sambo ska gå igenom månadens utgifter. Jag har lagt ut några tusenlappar mer på bla kattprylar, så ska vi jämka de gemensamma utgifterna. Så att det blir ungefär lika för oss båda.

1 kommentar:

  1. Kul att det går framåt med bufferten! Jag blir så inspirerad att äga skog när jag läser dina inlägg. Ska nog också kika lite på SCA och Stora enso..

    SvaraRadera