onsdag 19 juli 2017

Första utdelningskronan mot miljonen!

Tänkte skriva i högerspalten av bloggen vilka aktier jag äger. För lite bättre struktur, eller på något sätt så det är lättare att överblicka.
Har funderat mycket på hur jag ska lägga upp mitt sparande, vilka aktier jag främst ska spara i.
Tror mitt fokus kommer ligga på investmentbolagen. Kommer nog ha större delen av mitt sparande där. Mest pga att det är säkrare placeringar.
Tex Atlas Copco gick ner rejält för 2 dagar sen, men Investor som har investeringar i Atlas Copco gick inte alls ner lika mycket. Dem har investeringar i flertal andra bolag också,  som "kompenserar". De liknar mer en fond än en klassisk aktie.

Investmentbolag jag äger nu:
Investor B
Industrivärden C 
Latour B
Investmentbolag jag planerar köpa mig in i:
Svolder B

Det är framför allt dem fyra bolagen där huvuddelen av mitt sparande kommer hamna  "Tråkiga" men stabila bolag. Sen ska jag kopiera en del av Lundbergsföretagen portfölj också och köpa aktier i Hufvudstaden och Holmen B, som utgör 32% av Lundbergsföretagen innehav.
Kommer inte vara några större investeringar i dessa två bolag, men vill ändå att de ska ingå i min portfölj. Hufvudstaden känns som ett bra komplement till de andra två fastighetsbolagen. Samt att Holmen B tycker jag är ett bra komplement till Stora Enso som jag har köpt mig in i. SCA B känner jag mig lite tveksam till, kommer att avvakta att köpa in mig där. Tycker då Essity B är mycket mer intressant. Befolkningen blir allt äldre, behovet av tex inkontinensskydd kommer bara öka.
Ska läsa in mig mer på det bolaget innan köp. Sen även att jag just nu prioriterar öka innehavet i investmentbolag kommer göra att jag inte kommer köpa aktier i nya bolag för tillfället.

Vill att Svolder ska komma närmre mot 200 kr sträcket innan jag köper in mig bara.
Har börjat lära mig att ha tålamod. Det kommer oftast små dippar. Köpte tex Cloetta (som tur var bara 1 aktie) för 38 kr, men tyckte egentligen att de bara var värda 35 kr vid det tillfället. Hade jag bara haft lite tålamod.. Så hade jag inte behövt köpa aktien dyrt.
Nu med senaste rapporten så gick dem ner ordentligt så passade på att köpa några aktier mellan 29-30 kr. För tror dem kommer hämta sig, kanske dröjer ett tag. Men då jag sparar långsiktigt så gör det inte så mycket om det tar nått år.
Med nästa lönen så blir det aktieköp i investmentbolagen. Eventuellt ökar jag i någon av mina två fastighetsaktier som Castellum eller Hemfosa fastigheter också.

Har förövrigt fått min allra första utdelning! Hemfosa fastigheter var det som delade ut.
1,10 kr!
Det är absolut ingen summa att prata om. Äger bara en aktie därifrån, därav den minimala summan.
Men det är bokstavligen min första utdelningskrona mot miljonen!

Det jag tycker känns lite tråkigt just nu är att min portfölj ligger på minus (bara -29 kr..). Jag är medveten om att det varierar varje dag både upp och ner. Samt att det var ganska nyligen jag började spara. Egentligen ska jag inte gå in och kolla varje dag. Men jag säljer aldrig aktier bara för att de dippar tillfälligt
Men har hänt att jag ökat lite impulsivt i vissa av mina innehav. Tex Cloetta och Industrivärden när dem gick ner.
Det handlar inte om så stora summor när jag impulsökar, så känns rätt harmlöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar