fredag 21 juli 2017

Tråkig nyhet

Har en tråkig nyhet. Från och med nästa vecka (efter semestern) så blir jag sjukskriven 50% i 2 veckor. Därefter vet jag inte hur det blir. Men troligen att jag kommer gå upp till att jobba 75%. Sen är jag sjukskriven resterande 25%, oklart hur länge.
Men jag måste prioritera min hälsa, börjar känna i kroppen att det är alldeles för slitsamt med 100%.. Fortsätter jag såhär så kommer det tillslut bli att jag inte klarar av att jobba alls. Har tidigare kraschat helt 2 ggr, vilket totalt blev ca 1 års sjukskrivning. Vill inte att det händer igen, för då gick verkligen allt åt helvete. Så förhoppningsvis så kommer jag orka heltid i höst igen, måste bara ta igen mig lite.

Men vet inte hur jag kommer göra med bloggandet. Det är bara ett kul intresse för mig, men vill inte att det ska ses som en bisyssla. Men det jag kommer göra är att stänga av reklamen på bloggen, det handlar ändå om minimala intäkter. Men bara som en säkerhet, så det inte blir massa krångel med försäkringskassan.

Har redan en bisyssla, då jag momsregistrerat mig och min bror pga skogsfastigheten. Borde gjort det för ett år sen.. Men bättre sent än aldrig!
Vet inte hur försäkringskassan kommer se på min bisyssla, jag är ingen större skogsägare. Så jag kan "pausa" verksamheten helt. Det enda jag gjort sen jag blev ägare är att röjt lite. Inte för att det egentligen behövs, utan mest för att jag tycker det är så himla kul att gå ut min egna skog och arbeta lite. Det är inte alls samma känsla som att äga aktier i tex Stora Enso, än att äga sin alldeles egna skog, tillsammans med min bror. Trots att det inte är så många hektar, så är det för mig en helt underbar känsla att vara skogsägare.
Jag hoppas att skogsfastigheterna som gränsar till vårat kommer ut till försäljning i framtiden, och att jag och min bror har kapital så att vi har möjlighet att köpa. För det är inte ofta man har chans att köpa skog som gränsar tills en egna. 2-3 av ägarna till skog som gränsar till vårt kommer behövas avverka inom ett par år.
Det skulle vara ett optimalt tillfälle att kunna köpa in mer när det är avverkat. Jag är 25 år, jag har tid att vänta när träden växer på nytt. Jag ser inte skogsförvärven som snabba pengar, utan långsiktiga investeringar. Är man tex 50 år, så har man inte samma möjlighet att köpa avverkad skog (om man vill hinna få alla pengar inom sin livstid).
En av markägarna som gränsar till vårt mark är ett väldigt stort skogsföretag. Jag och min bror planerar att fråga den ägaren om han skulle kunna tänka sig att stycka av en bit skog av det som gränsar till vårt och sälja till oss. Detta är inte något som kommer ske inom den närmsta tiden utan kanske om 5-10 år. Samt att det ska ha avverkats, gärna slutavverkning. Men först och främst behöver jag köpa en lägenhet, och gärna ha hunnit amortera så att jag inte har så stora lån.

Pappa berättade att om ca 10 år så är det dags att avverka lite. Så det är viktigt att vi sparar ALLA kvitton med inköp som är kopplat till skogsverksamheten. Så att vi kan kvitta underskottet när det är dags att avverka. Så kommer inte skatten svida allt för mycket. Men ska kolla upp regler osv.
Desto mer underskott vi kan kvitta mot vinsten, desto mindre inbetalning av moms. Vilket ger mer kapital för inköp av mer skog.

Förhoppningsvis ordnar det sig med försäkringskassan. Jag kan inte vara den enda som blir deltidssjukskriven från mitt lönearbete samtidigt som jag äger en mindre del skog. Så det borde inte vara några problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar