fredag 21 juli 2017

Spartips för kattägare

Tänkte skriva ett inlägg om spartips! Det var ett bra tag sen jag skrev ett sådant inlägg.
Det här kommer handla om katter! Har man inte katt eller inte är intresserad, så kan man sluta läsa här!
Då jag själv har köpt två kattungar nyligen så märker man snabbt att det går åt mycket pengar snabbt, både engångskostnader men också en hel del löpande kostnader. Men jag har framför allt två tänkvärda tips.

Tips nr 1
Båda kattungarna vi köpte hade hos respektive uppfödare ätit Royal Canin kattfoder. Både torr- och blötmat. Det märket är ganska dyrt. Man skulle kunna tro att dyrt foder är bättre?
Det stämmer inte helt. De har tex tillsatt socker och spannmål i fodret, vilket ökar risken att katten blir överviktig. Så jag har bytt ut blötfodret till Mjau istället. De har inget tillsatt socker eller spannmål i blötmaten (torrfodret är jag inte helt insatt i). Sen finns de i matvarubutiker, så det är enkelt att få tag i. Rent generellt är det ganska dålig kvalitet på foder i matvarubutiker, så tänk på vad du ger din katter!

Kommer byta ut torrmaten också framöver. Men vi köpte storpack av torrmaten från Royal Canin, så vill att den ska börja ta slut innan jag fasar över på en annan sort. Sen ville jag inte ändra foder helt och hållet när de precis är nyinflyttade, då det är ganska stressande för katter med flytt överhuvudtaget.
Det finns fler foder också som inte tillsätter socker och har hög kötthalt, vissa märken är billigare och andra lite dyrare. Så man får läsa på lite och se vad ens egna katt tycker om. Men poängen är att bara för att ett märke är känt och stort så betyder det inte att det är bättre.

Jag kommer framöver försöka gå över till att utfodra med BARF (Biologisk Anpassad Rå Föda) till mina katter. Man kan antingen köra det som ett komplement till sitt vanliga foder, tex torrmat och BARF, eller köra helt med BARF. BARF innebär rent kortfattat att man ger sina katter (även hundar) tex rått kött, hjärta osv. Ska man köra på det som helfoder så måste man läsa på, så att katterna inte får brist av något ämne (jätteviktigt att man är ordentligt påläst!). Sen är det också lättare om man har ett intresse för det då det innebär lite mer jobb än att bara fylla på med torr/blötmat i matskålen.
Köper man kött i storpack och fryser så kan man komma undan lite billigare. Men en sak som är tänkvärt:

Om du själv är noga med vad du äter, varför inte vara lika noga med maten till ditt husdjur? Varför ge dem första bästa foder utan att kolla innehållsförteckningen, medan du lusläser innehållsförteckningen till din egna middag? Ditt husdjur äter det du ger den, oavsett om det bra eller dålig mat.

Jag är medveten om att det kan tolkas väldigt moraliserande. Men jag skriver det för att du ska reflektera över (om du inte redan gör det) vad du ger ditt husdjur för föda och kanske påbörja en förändring, inte för att ge dig dåligt samvete. Är medveten om att det finns undantag, att vissa djur vägrar matbyte.
Hade det inte varit för att vår ena kattunge har haft lite problem i form av lös avföring så hade jag redan börjat med BARF och då tänker jag börja med i form av färdigköpta MUSH-bollar (köttbollar som innehåller diverse rått kött och ben).
Det är väldigt bra för katterna och är mer naturligt, och så som jag har läst om det så blir det troligtvis billigare i längden.

Tips nr 2
Kort och gott PeeWee, det är en kattlåda som har dubbla bottnar och man använder träpellets istället för kattsand. När katterna har kissat så blir pelletsen smulig och hamnar i den understa botten av lådan. Har de bajsat så får man dock plocka bort det direkt.
Jag har inte haft min PeeWee så länge, så det är än så länge inte en fullständig utvärdering. Men mina katter har iallafall börjat använda den, båda går i den och kissar, en av katterna har bajsat i den, men har bara hänt en gång. Har fortfarande kvar en kattlåda med kattsand dock. Pga av att jag har 2 katter och ville ha en övergång som inte innebär protestbajsande utanför lådan. Men min förhoppning är att kunna köpa en till PeeWee kattlåda, så fort jag ser att den andra katten också bajsar i den lådan.
Det går åt mindre pellets än kattsand, mycket billigare i längden med pellets istället för kattsand.

Sen har både jag och min sambo blivit tokiga över att man har kattsand i halva lägenheten, och allt dammsugande det har medfört. Det hamnar lite pellets utanför lådan också, men inte i samma utsträckning som den förbannade kattsanden. Sen har kattsanden irriterat mina luftvägar lite, det dammar något fruktansvärt. Vilket har blivit bättre nu när vi bara har en kattsandslåda. Jag har märkt att katterna också har börjat nysa mindre nu när en av lådorna har pellets istället.
Men de rullande kostnader minskar drastiskt om man har PeeWee. Kostade ca 1000 kr i inköp inkl. pellets, men då köpte vi en extra stor kattlåda med huv. Annars kostar det ca 300 kr för ett startpaket, med vanlig låda.
Det är inte alla katter som accepterar pellets i kattlådan, men jag är glad att våra katter använder den. Skulle det inte fungera att byta ut den andra kattlådan också, så har jag fortfarande minskat de löpande kostnaderna något. Plus att det frenetiska dammsugandet har minskat. Pellets är också bättre för miljön!
Innan jag beställde så ringde jag företaget jag tänkte beställa ifrån då jag hade en fråga, passade på att fråga om jag kunde få gratis frakt. De sa dock nej, men istället fick jag en stor pellets förpackning gratis! Våga fråga om rabatt eller om man kan få något extra! Ibland lönar det sig att våga fråga!

Dessa var mina två spartips! Hoppas någon får ut nått vettigt av dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar