torsdag 8 juni 2017

Att inte glömma syftet med sparandet

Desto mer jag läser om aktier, desto mer inser jag hur lite jag kan. För det är ett väldigt stort område. Ibland blir jag lite avskräckt och tänker "Vad har jag gett mig in i?", men jag vet också att på lång sikt så kommer det löna sig.
Men det är också väldigt många åsikter om vad man ska köpa, inte köpa, när man ska köpa eller när man inte ska köpa. Mitt i allt det här så ska jag försöka bilda mig en egen åsikt om ämnet, hur jag ska agera. Vad jag ska köpa in mig i för bolag och hur jag ska agera i olika situationer.

Det som gnager mig mest för tillfället är H&M. Eller ja gnager är väl fel ord, jag tror på bolaget och de har en bra historia. Historian är inte framtiden, men jag tror att de förr eller senare kommer på fötter. Och jag sparar också på lång sikt.
Många skriver att man ska handla när aktien ligger lågt. Att det är dem bästa tiderna att handla aktier i. Men nu när H&M har gått ner så flyr väldigt många aktien, även "storsparare". Jag förstår givetvis att man inte ska handla bara för att det är röda siffror, det måste finnas en framtid också. Men H&M är ett stort och etablerat bolag, och de flesta företag har nedgångar. Vilket får mig att undra om svackan bara är tillfällig, kanske 1-2 år och sen vänder de uppåt? Det finns såklart inga svar, utan det får framtiden utvisa.
För närvarande så har jag inte möjlighet att lägga så jättestora summor i aktier överlag. Men jag blir väldigt sugen att köpa fler aktier i H&M nu när aktien ligger lågt. Problemet för mig är att jag är så ny med aktier, det är bara ett par veckor jag har hållit på nu. Vilket gör att jag kommer ligga väldigt tungt i H&M om jag köper fler aktier.

Men jag har försökt lägga upp en liten plan med sparandet i svenska aktier. Som jag sedan utökar med lite utländska.

De jag har nu är:
Atlas Copco B
Axfood
Cloetta B
Hennes & Mauritz B
Industrivärden C
Investor B

De svenska aktier jag planerar att köpa är:
Castellum
ICA gruppen
Latour B
SCA B

De svenska aktier jag funderar på:
AstraZeneca
ABB
Stora Enso
Nordea (har inte riktigt bestämt mig om jag ska investera i banker)
Swedbank

Vilket blir lite över 10 bolag. Planen är att till slutet av sommaren ha gått in i ca 10-12 svenska bolag, samt 1-2 utländska bolag. Jag kommer inte riktigt kunna nå det här målet om jag börjar lägga mycket pengar i H&M nu. Men jag antar att det kommer fler chanser, både med H&M och andra företag.

Jag följer lite olika aktiegrupper på facebook, vilket är både på gott och ont. Den aktien som är väldigt hype:ad nu är Terranet. Det blir lite att jag hänger med emotionellt och själv vill "hänga på". Vilket är rätt mänskligt antar jag. Men jag försöker tänka att jag inte gick in på börsen för att skrapa trisslotter utan för en långsiktig investering. Men det är också väldigt intressant att följa människors resonemang på facebook. Både vid uppgångar och nedgångar, ganska lärorikt. Samt att jag känner att jag lär mig av deras misstag.
Men jag ska försöka hålla mig undan småbolagen! För det var aldrig syftet till varför jag började spara.

För övrigt så flyttade vår inneboende ut för 3 dagar sen. Nästa vecka flyttar 2 nya in, men dem är inget vi får in nån inkomst på, utan bara utgifter, nej men skämt åsido. Det är nämligen 2 kattungar som flyttar in! Vilket också är orsaken till att jag inte kommer kunna spara så mycket den här månaden (blir ett sparande på ca 10-20% av månadsinkomsten). Raskatter är dyra, men också alla kattgrejer som behöver inhandlas i samband med att de flyttar in. Men dessa små liv kommer också skänka mycket glädje! Har väntat med att skaffa husdjur då jag inte kände att jag hade råd som student.
Men en sak är säker, det är så underbart skönt att ha lägenheten för oss själva! Det var helt klart värt att ha inneboende under stora delar av studietiden och nu ett halvår extra. Har bara ca 59 tusen i lån efter 3 år. Vilket jag känner är helt ok.
Nästa gång nån hyr nått av oss så är det en uthyrningsdel, där personen har egen toalett och kök. Det är "bara" vägen till att köpa ett sånt boende nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar