söndag 11 juni 2017

Strukturerat mina mål

Ännu en dyr utgift den här månaden. Men det var en planerad utgift. Ska i augusti resa med en kompis utomlands en vecka, betalade ca 5800 kr för resan.
Så troligen blir det inte att jag kan spara 10% av mina inkomster den här månaden. Men det kan jag kompensera med juni och juli lönen. Då kan jag troligen spara ca 50% av mina inkomster då jag inte har några större planerade utgifter.

Har strukturerat mina mål i högerspalten lite bättre, för en bättre överblick. Samt lagt till tillgångar och skulder. Det känns lite tråkigt att det inte finns en enda grön bock. Men alla är väl nybörjare nångång? Sen tog jag examen i januari, så jag har inte riktigt haft möjlighet att kunna spara större summor innan dess.
Jag har delat upp mitt buffertspar, jag har som mål att ha ca 25 000 i swedbank som är lättåtkomliga buffertpengar. Ifall jag behöver pengar snabbt. Tex en dyr veterinärkostnad.
Sen är målet att ha ca 80 000 kr i SBAB i buffert. Det tar nån dag att överföra mellan bankerna, därav att jag behöver ha pengar tillgängligt på swedbank trots 0% ränta de har på sparkontona.
SBAB har åtminstone 0,65% ränta. Det är iallafall ca 500 kr per år om jag har 80 000 kr i buffert hos dem.

Just nu har jag ca 40 000 kr hos SBAB och 15 000 kr i swedbank. Vilket betyder att jag behöver 50 000 kr till för att uppnå mitt buffert mål. Sparar också separat till min backpacker resa som jag ska göra nästa år med min lillebror. Där har jag bara hunnit spara ca 1000 kr, så det är en bra bit till 40 000 kr. Vi får se lite hur jag prioriterar mitt sparande i år. Kanske accepterar att jag inte uppnår buffertmålet i år och sparar mer till resan.
Jag bor i en hyresrätt, har inga barn, fast anställning och jobbar i ett bristyrke. Och på den nuvarande bufferten klarar jag mig 4 månader om jag räknar på hur en standard månad ser ut med utgifter. Jag vill gärna nå buffertmålet så snart som möjligt, men jag känner inte att det är akut för närvarande.

Utöver bufferten så kommer jag behöva lägga undan pengar för en kontantinsats. Annars hade jag kunnat spara över 10k/mån i aktier. Det är den där jäkla kontantinsatsen som saktar ner sparandet till min pengamaskin. Men allt handlar om prioriteringar, och jag skulle vilja bo på en liten gård så snart jag kan. Det är därför jag inte kan spara några större summor på aktier.
Men konsekvensen blir såklart att det tar längre tid innan jag får en pengamaskin.

Men det skulle va enormt kul om jag kunde få en grön bock på något av mina mål i slutet på året. Jag får kämpa på med mitt sparande, ska också se över mina utgifter så som försäkringar om jag på nått sätt kan sänka mina kostnader.

4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa! Jag tror det är bra att ha lite olika sparanden till olika mål. Jag har själv funderat ganska mycket på hur mycket pengar jag behöver ha i en buffert på sparkonto. Själv har jag tänkt mig 20 000 kronor. Hur kommer det sig att du tänker att du behöver närmare 100 000? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kommenterar!
      Det är nog egentligen ganska onödigt med 100k i buffert. Men det handlar framför allt om en känsla av trygghet. Att om det är något som skiter sig i livet, tex sjukdom så har jag en ordentlig buffert att ta av. Att inte behöva nalla på av investerade pengar.
      Har varit sjukskriven tidigare, och tror inte att jag kommer orka jobba heltid en längre period.
      Kanske kommer minska hur mycket jag har i buffert med tiden, när jag har sparat mer i annat kapital.
      Men det är lite så jag tänker :)

      Radera
    2. Okej, ja det är nog smart att ha lite framförhållning om något skulle gå snett. :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera