söndag 8 oktober 2017

Bostadsköp

Hur gick det då med lägenheten?
Jodå jag vann budgivningen (vann och vann, jag var den enda) och har skrivit kontrakt på bostaden.
Mina föräldrar har äntligen fått pengarna på kontot efter att de ökade lånet hos swedbank på deras fastighet. Tog 8 dagar! Tycker det är sinnessjukt dåligt att det ska ta så pass lång tid att få pengarna efter att ha blivit beviljad lånen.

Nästa fredag har jag möte med Nordea ang uppläggning av lån och förhandla räntan. Är bara Nordea och ev Handelsbanken som accepterar hyresintäkt som inkomst av alla banker jag har pratat med. Så jag har inte så många alternativ till banker att förhandla räntor med.
Men jag vet att Nordea har billigt courtage, så jag kommer säga att jag kan börja spara i aktier hos dem istället. Förhoppningsvis så hjälper det i min förhandling ang bolåneräntan.

Hade ändå funderingar att spara i Nordea efter jag hade nått upp till Avanzas och Nordnets gratisgräns. Så kommer köpa i aktier i Nordea pararellt tills jag når upp till gratisgränserna hos Avanza och Nordnet.
Framför allt om det bidrar till en lägre ränta på bolånen.
Har inte riktigt bestämt mig om jag ska binda lånen eller inte.. Funderar att binda 1 miljon på 2 år och resterande 700k rörligt. Men beror lite på vilken ränta som erbjuds på bundet lån.

Jag vet att det bästa är att ha allt rörligt. Men då jag är ensam att betala av lånen och har en ganska hög belåningsgrad så känns det säkrare att ha en del bundet så att jag vet på ett ungefär vad jag har för utgifter.
Jag hade kunnat välja att köpa en billigare lägenhet. Men då hade jag inte kunnat köpa en lägenhet med uthyrningsdel. Bostaden hade därmed blivit enbart en utgift..
Ska skriva kontrakt med en tjej idag som blir min inneboende.
Min lägenhets uthyrningsdel har tyvärr ingen kokvrå. Sen måste jag anlita en rörmokare för att sätta dit toa och handfat i uthyrningsdelen när jag flyttat in. Då det är tvättmaskin där nu (men har funnit handfat och toa förut)..
Men under nästa år så är planen att fixa en kokvrå och därmed öka mina hyresintäkter. Valde att sätta en lägre hyra pga att jag begränsar användning av mitt kök till min inneboende. Så tar ut 5500 kr i hyra.

Kommer amortera ner mina lån ganska kraftigt. Lånet på 25000 kr till min kompis kommer jag betala av så fort jag kan. Sen är planen att värdera skogsfastigheten och pantsätta den. För att betala av lånet till mina föräldrar. Allt som allt med lån till banken, mina föräldrar och min kompis så är jag belånad till 1 924 000 kr. Det är väldigt mycket pengar och jag kommer amortera hårt för att få ner belåningen. Kommer såklart även spara pengar och inte bara amortera.

Att jag inte avvaktade med lägenhetsköpet beror största del att det skulle bli väldigt tungt med 2 flyttar. Jag är rädd att de skulle öka risken för en sjukskrivning.. Därav att jag valde att köpa nu trots en högre belåning.

Jag köpte lägenheten för 2 050 000 kr. Jag erbjöd 50k extra om säljaren bestämde sig senast tisdag att ta mitt bud. Efter lite om och men, och att jag till sist skrev till mäklaren att jag inte tyckte lägenheten var värd mer och att jag inte tänkte diskutera med banken om jag kunde låna mer. Då ringde mäklaren 30 min senare och sa att säljaren tog mitt bud.
Det visade sig senare att säljaren hade sett att en likadan lägenhet i samma förening i början på året såldes för 2,1 miljoner. Därav att säljaren var lite motsträvig till mitt bud. Kanske en indikation på att bostadspriserna stagnerats?
Kollade föreningens årsredovisning och den såg helt ok ut. De hade låg belåning vilket kändes tryggt.

Jag vet att vissa är av åsikten att jag har alldeles för hög belåning. Jag hade varit av samma åsikt om lägenheten inte hade uthyrningsdel. Men nu kan jag få en inkomst av mitt boende. Här där jag bor så är inkomst av en hyresgäst ärligt talat säkrare än en vanlig anställning.

Kommer göra månadsbudget varje månad för att ha bättre koll på mina utgifter när jag bor ensam. Att vara 2 är tryggare än att vara ensam rent ekonomiskt.. Så det känns lite läskigare att bara ha en inkomst i hushållet.
Jag kan styra mina inkomster litegrann vid långvarig sjukdom, arbetslöshet osv. Skulle kunna erbjuda en hyresgäst full tillgång till kök och därmed ta ut högre hyra. Samma sak vid höjda räntor om min ekonomi i värsta fall påverkas mycket av räntehöjningar.
Ett par hundratusen extra i lån har i detta sammanhang gjort att ett bostadsköp känns tryggare att göra ensam då jag även får en inkomst!
Beroende på hur priserna ser ut om nått år eller så, så kommer jag kika på lägenheter med lägre avgift. Skulle det vara så att priserna går ner så kommer jag absolut avvakta med lägenhetsbyte. Det sista jag vill göra är att gå back i en bostadsförsäljning!

Efter förhandling med banken om ränta så kommer jag skriva ett inlägg om en utförligare redogöring om mina löpande utgifter med boendet! Inkomsten vet vi, den är 5500 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar