måndag 9 oktober 2017

Dags att förhandla ränta i veckan!

Igår skrev jag kontrakt med tjejen som ska hyra rummet. Så äntligen är dessa papper fixade så att jag kan visa upp för banken!

Jag är lite nervös om Handelsbanken accepterar min ansökan om bolån. Gör dem inte det så har jag bara Nordea. Och det blir ju betydligt svårare att förhandla om en vettig ränta när det bara är en bank som jag kan förhandla med. Sökte lånelöfte hos Handelsbanken i september, men blev nekad pga de tyckte skuldkvoten blev för hög. Den som räknade min skuldkvot hade fått den till 9?!?!? När jag räknade skuldkvoten (valde att endast räkna på lönen och inte hyresintäkten) på deras hemsida så får jag den till 5,2 (bolån + CSN-lån). Har verkligen ingen aning om hur denna person fick skuldkvoten till 9...
Valde att skicka in ansökan till ett annat kontor som dessutom ligger närmre lägenheten jag flyttar in i. Ringde det kontoret och han jag pratade med sa att man inte skulle ha en skuldkvot över 6. Vilket jag inte har ens utan inkomsten från hyresgästen. Har inga barn eller bil som drar ner min kalkyl heller.

Förhoppningsvis så har jag fler banker att förhandla med om 1-2 år när jag amorterat ner lånen. Men det är något jag har räknat med, att i värsta fall inte ha ett så bra förhandlingsläge. Jag är glad att det är en storbank som går med på att låna ut pengar till mig för köp av lägenhet!
Hade jag avvaktat till 2018 så hade jag inte fått låna lika mycket. Pga att jag då börjar amortera på mitt CSN-lån. Nu räknar dem inte med CSN-lånet i kalkylen då jag inte behöver amortera 2017.

Så nu börjar jag hamna i sluttampen av detta lägenhetsköp. Denna vecka prata ränta och bolån. Därefter är det bara inträdesdatumet kvar! Så 17 dagar kvar tills jag får flytta in!
Men också 17 dagar kvar tills jag har miljonskulder..
Då jag planerar att bo här ett tag så är jag inte särskilt rädd för fallande bopriser. Jag kommer ha möjlighet att amortera ganska mycket på mina lån också. Jag tror att en stigande ränta kommer märkas om 3-5 år. Men då har jag förhoppningsvis amorterat ner mina lån en bit och även ökat min lön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar