fredag 13 oktober 2017

Förhandling bolåneränta

Har varit hos Nordea idag och förhandlade om räntan och det gick väl sådär... Fick 1.8% i ränta, så det blev bara 0,25% i ränterabatt. Men jag försöker tänka att det är iallafall bättre än ingenting!
1 000 000 kr låste jag i 2 år med räntetak. Resterande 743 000 kr tog jag som rörligt. Hade jag inte lånat allt ensam så hade jag tagit allt rörligt. Men pga att jag är sjukskriven 50% nu och inte vet hur länge till det blir så, vilket gör att jag faktiskt inte vågar ha allt rörligt. Det skulle bli lite för tight för min smak om räntan gick upp och tex försäkringskassan dröjer med utbetalning. Skulle absolut klara det och även fortsätta kunna spara pengar om räntan ökade. Rent krasst så "köper" jag trygghet genom att binda en del av lånen. Men ekonomin känns rätt trygg med det här valet att binda en del av lånet.

Det är såklart en extra avgift med räntetak, på en miljon så läste jag att det var ca 1700 kr/år. Men jag fick också något mer i ränterabatt om jag valde det här alternativet istället för att låsa helt i 2 år. Så tror det går ganska jämt ut om man räknar med den lilla extra ränterabatten. Sen är jag jäkligt tveksam att räntan skulle höjas om de inför det extra amorteringskravet nästa år. Då tror jag snarare att räntan sänks om det införs. Då skulle jag istället gå med plus än om jag hade bundit räntan.

För att få ner räntan på bolånet så fick jag också flytta över mina ISK konton till dem. Det kändes ändå helt ok, har ju ändå planerat att köpa aktier i Nordea så fort jag nått upp till gratisgränserna hos Avanza och Nordnet!
Ringde Avanza och trots flytten av mina ISK konton så är jag kvar i gratisnivån i courtage hos dem.
Hade väldigt dåligt förhandlingsläge kände jag hos Nordea... Men vad göra? Jag kände att det här alternativet var minst dåligt. Det är ju min första lägenhet, och att jag ens fick möjlighet att låna till den här lägenheten av en storbank (trots dåligt förhandlingsläge) känns verkligen så jäkla kul. Att min allra första bostad kommer kunna generera en inkomst! Jag hade haft fler banker att välja mellan om mina föräldrar hade stått som medlåntagare. Men det känns bättre att kunna få vara så självständig som möjligt. Visst, dem fick hjälpa mig med halva kontantinsatsen. Men de behöver åtminstone inte stå med på hela lånet. Vilket även skulle ge mig mer dåligt samvete haha! Vill ju kunna klara mig själv..

Men bankkvinnan sa att nästa år så har jag bättre förhandlingsläge på den rörliga delen av bolånet då jag kommer ha större buffert och mitt aktiesparande har blivit större. Vilket därmed kunde ge högre ränterabatt! Men jag är åtminstone glad att jag slapp listräntan, hade varit mycket nöjdare om jag iallafall kunde få snittränta. Men men, må så vara.

Av summan jag planerar att köpa aktier för i månaden, kommer mestadels ske hos Nordea. Bara för att vid nästa års förhandling om bolåneräntan så kan de se ett mönster där jag har ett regelbundet sparande i aktier hos dem. Jag kanske inte kommer upp i 100k, men de sa att summan inte var det viktigaste utan mitt "engagemang" i banken. I december kommer jag börja igen med mitt regelbundna aktiesparande. Blir till en början 1000 kr/mån därefter ökar jag så fort resterande lån minskar. Men målet är att spara 2000-3000 kr/mån i aktier.

Det jag funderar på är att ha extra fokus att spara ihop så att jag kan fixa en kokvrå redan till sommaren i uthyrningsdelen. För att kunna öka hyran till min inneboende och därmed öka inkomsterna. Med en kokvrå kommer jag ha möjlighet att ta ut minst 7000 kr/mån i hyra för rummet. Tjejen som kommer bo hos mig nu vill hyra till sommaren 2018. Så det passar bra att kunna fixa uthyrningsdelen efter hon har flyttat ut.
Med ökade inkomster kommer jag även kunna amortera mer och framförallt på de ca 160 000 kr mina föräldrar lånade ut.

Nu är det bara 13 dagar kvar till tillträdesdagen! Kl 11 bokade banken in möte med mäklaren. Sen är det dags att börja flytta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar