onsdag 18 oktober 2017

Fördelning av sparande för framtida investeringar

Bara 8 dagar kvar till inflytten nu! Känns kul men samtidigt lite läskigt då det är första gången jag kommer bo själv i mitt liv. Men det ska nog gå bra det här!
Nu inväntar jag skuldebreven som ska skrivas under.

Jag har pratat lite med Nordea om vad som är det mest ekonomiskt fördelaktigt för mig när det gäller framtida köp av skog. Ska jag satsa på att spara pengar? Eller amortera?
Det här kommer bli aktuellt om 5-10 år. Men jag vill tänka på det redan nu så att jag kan vara beredd när ett intressant objekt kommer ut.
Det verkar som det smartaste är att fokusera på att spara kapital och inte lägga lika mycket pengar på amortering. Går räntan upp då har jag också valmöjligheten att amortera det jag har sparat ihop.

Det är framför allt en fastighet som gränsar till vår skogsfastighet som jag och min bror är särskilt intresserade av. Vår skogsfastighet ligger en bit in i skogen, och denna ligger mellan vår fastighet och landsvägen. En långsmal fastighet, men att köpa till den skulle skulle verkligen vara optimalt. Tror att den räknas som gård då den även har ett bostadshus + några hektar skog. Men kontantinsatsen för en skogsfastighet är på 25%. Skulle tro att när dem har avverkat och sedan ska sälja så kommer priset ligga på ca 1 miljon. Vilket innebär en insats på 250 000 kr.

Nu så är planen att jag och min bror ska köpa den tillsammans. Men det kan bli så att jag får köpa den själv, och att han får köpa in sig i den senare. Han är bara 20 år, och planerar att plugga i framtiden.
Det betyder att jag ev måste gå in med kontantinsatsen själv..
Sen om vi har turen och möjligheten att köpa den, då är planen att fråga en annan ägare (som är en stor skogsägare och äger tusentals hektar) om denne skulle vilja stycka av en bit skog och sälja till oss, pga att den marken gränsar till vårt.
Men det här ligger 10-20 år i framtiden isåfall.

Det här är bara än så länge lösa planer och funderingar. Men tycker det känns kul att planera och tänka framåt med min ekonomi och ev framtida investeringar.
Kommer även månadsspara i utdelningsaktier, lite oklart hur mycket i månaden det blir. Ska försöka ha en sparkvot på 40% av min lön.
Men jag vill inte investera allt i börsen. Därav att jag även vill spara för fastighetsinvesteringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar