torsdag 19 oktober 2017

Fördelning av sparande till olika former av passiva inkomster

Har läst lite på sistone om privatpersoner som har köpt parkeringsplatser och förråd som de sedan hyr ut. Har bara läst väldigt lite om det. Men tyckte det verkade vara väldigt intressanta investeringar. Så jag kommer läsa på mer om det, hur det funkar, risker osv.

Jag kommer ställa mig i kö för parkeringsplats inom närmsta framtiden efter jag flyttat in. Var ett par månaders kö.
Vill gärna köpa en bil nästa år, skulle underlätta mitt liv otroligt mycket. Men visst, det kommer också bli en tråkig och dyr utgift att betala varje månad.
Skulle avvakta att köpa bilen tills jag fått parkeringsplatsen.
Men då jag även tråkigt nog blev sjukskriven 100% nu, så kommer jag vänta med bilköp tills min hälsa är stabil. Sen är jag ytterst tveksam om bostadsrättsföreningen skulle acceptera att jag hyr ut min parkering tills jag köper bil.. Skulle vara en trevlig sidoinkomst tills jag köper bilen. Men tror att om det tillåts så kommer det utnyttjas och sättas i system.

En inkomst på 25% av lönen inkl inkomsten från hyresgästen skulle jag gå runt på om jag drar ner en del utgifter. Skulle inte kunna spara, men åtminstone gå runt ekonomiskt. Ifall FK i allra värsta fall skulle neka ersättning. Har vid tidigare sjukskrivningar inte haft problem med FK. Så hoppas det går smidigt nu också.
Men ja, att ha passiva inkomster som skulle täcka alla mina utgifter skulle vara underbart. Slippa vara beroende av instanser som FK.
Då är utdelningsaktier och uthyrning av bostad dem bästa och mest regelbundna inkomsterna. Inkomster från skog kan man få vänta 10 år på, inte alls regelbundet. Men väldigt kul med skog tycker jag!

Det gör att jag blir lite velig och funderar om jag ska satsa mer på sparandet i aktierna än spara ihop kapital till skog?
Då mitt nuvarande mål (med dagens penningvärde) är att få ut ett snitt på 10k/år i utdelningar. Om jag räknar på en avkastning på 4% så innebär det 3 miljoner som jag behöver ha i sparat kapital.
På en miljon får jag ca 3300 kr/mån på en 4% avkastning.
Om man räknar rent procentuellt så har jag nått upp till ca 1% av målet på en miljon haha!
Så det är en bra bit kvar!
Ska försöka bestämma ett mål inför nästa år på ungefär hur många procent jag ska ha uppnått.

Skulle vilja renovera i uthyrningsdelen och få dit en kokvrå. Så jag kommer främst lägga undan pengar för det. Det ökar mina passiva inkomster och kommer därmed indirekt öka sparandet. Men just nu är fokus att öka bufferten.
Sen vill jag fortfarande backpacka, så ska fortsätta spara mot det!
Förhoppningsvis så kan jag jobba om en inte allt för lång framtid. Kommer kunna spara en hel del av sjukpenningen också då jag inte har så stora utgifter. Får även 10% extra av arbetsgivaren de 3 första månaderna vid en sjukskrivning.

Men att jobba heltid är helt klart det ultimata för ekonomin, men kommer kunna spara en hel del av sjukpenningen också.
Men först och främst så behöver jag tänka på min hälsa. Fast jag så himla gärna vill jobba och tjäna pengar så måste jag tänka att det inte är värt att offra hälsan pga pengar. Försöker ibland förtränga det och jobbar tills bristningsgränsen vilket inte alls är bra. Om det beror på envishet eller dumhet är en definitionsfråga haha!

Men det jag tror jag kommer göra är att fokusera mitt sparande för att ha en insats till den mindre gården som gränsar till vår skogsfastighet till framtiden.
Därefter kommer jag lägga ett större krut på att spara i utdelningsaktier. Men först och främst är fokus att öka bufferten, därefter spara ca 1000 kr/mån i aktier. Resterande sparande kommer till andra investeringar som genererar passiva inkomster.
Men det här är bara preliminära funderingar om hur jag ska fördela mitt investeringssparande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar