lördag 11 november 2017

Amortera extra eller spara?

Har öppnat ett Excel ark där jag börjat strukturera upp mina utdelningar. Inte för att jag har fått så mycket i utdelningar. Men känns kul om jag kan dokumentera redan från start hur det går med mitt sparande. Hittills i år så har jag fått 26,50 kr i utdelning. Det känns väldigt kul att jag tog steget och började spara i utdelningsaktier! Har även nått upp till delmålet att ha 10 000 kr i aktier.
Jämför man med andra ekonomibloggar så är det här småsummor. Men alla är vi nya nångång!

Har påbörjat en flytt av mitt ISK konto till Nordea. Kommer ha kvar kontot i Avanza och Nordnet. Tänker fortfarande spara litegrann där sålänge jag har courtagefritt. När jag kommit över gratisgränsen då blir alla köp i Nordea. Dem har lägst courtageavgifter av dem tre bankerna.
Men kommer spara huvudsakligen i Nordea i fortsättningen pga bättre förhandlingsläge nästa år när det är dags att förhandla om ränterabatten igen.

Jag har funderat lite på hur mycket jag ska amortera på bolånet. Om jag ska amortera extra eller inte. Så som jag känner nu så kommer jag inte amortera extra. Summan jag kommer amortera är 2905 kr/mån.
Utöver buffert så vill jag ha 2-3 hundratusen lättillgängligt kapital ifall jag hittar nått intressant objekt (troligen fastighet alt skog) att köpa. Skulle räntan öka så kan jag också välja att amortera en större summa direkt.

Jag har även ett blancolån på 30 000 kr för att jag behövde göra mindre renoveringar i lägenhetens uthyrningsdel och ville inte urholka bufferten. Det lånet kommer jag givetvis amortera extra på.
Sen lånade även min bästa kompis ut 25 000 kr till mig inför lägenhetsköpet, lånet till henne kommer prioriteras högst. Vi har såklart skrivit skuldebrev så att vi båda vet vad som gäller och att vänskapen inte förstörs. När skulden ska vara betald till henne, amorteringsplan osv. Så att det känns bra för oss båda. Sen har jag lånet till mina föräldrar på ca 160 000 kr, dem hjälpte mig för handpenningen och belånade upp deras hus som dem hade en väldig låg belåning på. Även där kommer jag amortera extra.

Jag vet att dem flesta troligen tycker att det är ganska ansvarslöst att ens ha blancolån och behöva låna av en vän. Men jag är nöjd med upplägget och har en plan att bli av med dessa lån snabbt. Det här upplägget är för mig det mest fördelaktiga till och med rent kortsiktigt.

Så det enda lånet är själva bostadslånet där jag inte vill amortera mer än minium. Kommer faktiskt ha ett möte med banken nästa vecka ang detta. Om det verkligen är värt att amortera extra på bostadslånet och istället ha fokus att ha lättillgängligt kapital! Annars blir det så att om det kommer ut ett intressant objekt, då måste jag belåna upp lägenheten igen för insatsen till denna. Sen belåna den nya fastigheten. Vilket gör att jag är mycket mer beroende av banken.
Det här är långsiktiga planer. Men man måste börja planera i tid! Ökar räntan så kan jag amortera en större summa direkt på bostadslånet.

Jag känner inget större intresse av att köpa ett hyreshus eller liknande. Att hyra ut två privatbostäder känns mer "lagom" för mig. Som uthyrningsdelen jag har nu och sedan ett mindre hus i byn jag kommer ifrån tex. Då pratar vi om hus som kostar från ca 400 000 kr till strax över en miljon. Så att köpa ett hus där är fullt överkomligt rent ekonomiskt. Att ha råd att köpa två bostäder i en större stad känns inte lika överkomligt tyvärr..
Det enda som känns tråkigt är att det tar så himla lång tid att få ihop tillräckligt med kapital. Men det är bara tålamod som gäller.

En liten tröst är att när jag har sparat ihop tillräckligt för att bygga ihop ett trinettkök till uthyrningsdelen så kommer jag även kunna öka hyresinkomsten! Den kommer då täcka nästan hela min boendekostnad. Vilket bidrar till att jag kommer kunna öka mitt sparande.

Jag känner att jag har börjat få lite mer konkreta tankar och planer på hur jag vill bygga upp min pengamaskin. Utdelningsaktier, uthyrning av fastigheter och skog.
Det kommer få ta sin lilla tid. Men jag har åtminstone börjat!

Men det är så mycket annat jag också vill göra som kostar pengar, tex resor, en till katt, renovering, inredning, köpa bil osv. Men jag ska försöka hitta en balans mellan sparande och nöjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar