söndag 12 november 2017

Uppdaterat uppnådda mål, fördelning av sparande

Jag har uppdaterat min högerkolumn om vilka mål som är uppnådda.
10 000 kr målet i aktier är uppnått, vilket var årets mål.
Men även lägenhet med uthyrningsdel var ett mål jag har haft! Det var inte riktigt planerat att jag skulle uppnå det i år, snarare om 2-3 år. Men i och med separationen så behövde jag en bostad. Visst, jag hade absolut kunnat köpa en vanlig 2:a och ha en lägre belåning, men jag hade varit känsligare för en räntehöjning trots lägre belåning.

Nästa vecka så kommer toalett och handfat installeras i uthyrningsdelen. Det var därför jag behövde ta blancolånet på 30 000 kr. Hade klarat det utan blancolånet också, men hade blivit lite för tight för min smak rent ekonomiskt, min buffert hade blivit för liten än vad jag skulle känt mig bekväm med.
Jag kommer kunna amortera ner lånet rätt snabbt. Då jag är med i facket så har dem samarbete med Nordea, vilket gör att det är ett medlemslån med något lägre ränta.
Jsg vet att mina skulder är väldigt höga i förhållande till min inkomst. Över 2 miljoner. Men jag kommer amortera varje månad! Vill få bort blancolånet och lånet till min kompis så fort jag bara kan.

Jag vet att dem flesta tycker blancolån är oansvarigt att ta. Men då lånet är så pass litet och jag slipper ta så mycket från min buffert så känner jag att det valet var mer ansvarsfullt. Visst jag hade absolut kunna avvakta med toan några månader, men då kan jag inte ta ut lika hög hyra för uthyrningsdelen och därmed går jag miste om en säker högre avkastning (hyra). Så visst dem flesta ekonomibloggarna har rätt lite skulder. Men jag har också en plan på hur jag ska bli av med lånen så fort jag kan.
Sen var jag i akut behov av bostad, och det här var ärligt talat det minst dåliga alternativet. Trots den höga belåningsgraden.

Nästa vecka så kommer jag ha ett möte med banken ang sparande. Jag vill gärna få lite perspektiv på hur stort sparande jag ska ha.
Så som det ser ut nu så vill jag dela upp sparandet såhär:
Buffert: 80 000 - 90 000 kr
Renoveringssparande: 50 000 -70 000 kr
Resekonto: 30 000 - 40 000 kr
Långsiktigt lättillgängligt sparande för framtida investeringar: ca 200 000 kr.

Just det långsiktiga sparandet för framtida investeringar är något jag för tillfället inte kommer prioritera så högt. Jag vill inte köpa en till bostad utöver denna inom dem närmsta 2 åren, utan om ca 5 år. Så det sparandet är inget jag kommer starta med nu, fokus nu är att få upp bufferten, renovera lite och resa. Men det sparandet ska inte "glömmas bort".

Jag kommer självklart fortsätta spara i min pengamaskin! Jag kommer köpa aktier för 400 - 600 kr/mån så som ekonomin ser ut nu. Så aktieinköp kommer ske löpande. Vissa månader kanske det blir mindre summor och andra månader lite mer summor i aktier. Men det viktigaste känner jag är att jag sparar regelbundet i pengamaskinen oavsett att det kanske blir mindre belopp i perioder.

Och det är det här jag skulle vilja ha lite input från banken hur jag ska prioritera sparandet. Samt hur mycket jag ska spara av mina inkomster. Jag funderar på att efter alla mina fasta kostnader är betalda så har jag 6000-7000 kr att leva för i månaden (inkl mat). Då kommer jag ha en sparkvot på ca 20-25% av mina inkomster. Vilket ändå känns helt okej.
Vill ha någon att bolla mina tankar med helt enkelt.
Jag kommer vara tydlig mot banken att så fort jag har mer än 20 - 25 000 kr på Nordea så kommer resterande kapital flyttas till SBAB för att åtminstone få lite ränta på mina pengar.
Som det ser ut nu så kommer prioritera att öka min buffert! Så hur uppdelningen ska se ut med sparandet blir mer aktuellt om några månader.

Men även hur mycket jag ska amortera. Jag kommer först och främst betala av lånet till min kompis så fort jag kan och även blancolånet.
Sedan efter det så kommer jag amortera extra på lånet hos mina föräldrar. Jag tycker det var fruktansvärt dåligt av Swedbank att endast ge 4 punkters ränterabatt till dem. Jag har 25 punkters rabatt på Nordea. Det är 400 kr/extra/år som jag måste betala i ränta till mina föräldrar. Dem har varit kunder i många många år. Pappa har en bra pension. Väldigt låg belåning på huset.
Motiveringen till att dem inte kunde ge lägre ränta var att "det är annorlunda i storstäder, där kan man få högre ränterabatt".

Jag kommer inte låta banken sälja på mig massa fonder, haha! Det skulle vara skönt att kunna få bolla lite tankar med hur jag ska dela upp sparandet! Då jag kommer från en arbetarklassfamilj som inte har så mycket kunskap om detta, sen har mina vänner i den närmsta bekantskapskretsen inte så mycket intresse för ekonomi!
Så nästa torsdag så blir det diskussion om sparande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar