torsdag 30 november 2017

Lånen minskar ytterligare!

Äntligen fått den tråkiga räkningen från rörmokaren. Nu vet jag den exakta summan jag behöver betala in. Vilket jag betalar in nästa vecka.

Mina lån har också minskat lite, första amorteringen från mammas och pappas konto är draget. Så den skulden börjar minska! Amorterade även 500 kr extra till min kompis. Samt även lite extra på blancolånet.
Det är så himla skönt att se mina skulder minska. Det kanske inte är några stora minskningar, men det blir ändå en liten kick! I slutet på januari så kommer jag sannolikt komma under 2 miljoner i skulder!

Jag var med in till banken med mamma och pappa idag. Lyckades förhandla mig till 10 punkters ränterabatt på deras lån. Så jag lyckades få upp ränterabatten lite extra som kompensation för deras misstag! Betyder att jag sparar in ca 150 kr på ett år.

Nästa år så kommer CSN börja kräva in sin skuld från mig. Innan lägenhetsköpet så ville jag bli av med den skulden så fort som möjligt. Känner inte lika mycket press att stressa på den skulden längre. Om räntan sänks ännu mer som det pratas om så äter inflationen upp skulden mycket snabbare. Vill såklart bli av med den skulden, men blir inga extra amorteringar så länge räntan är så pass låg. Men jag tycker det är lite sådär att se en återbetalningstid på 8-9 år, att behöva släpa på den utgiften under så många år och vetskapen att det är en förlustaffär att amortera extra (än att spara på ett bankkonto med lite ränta) känns lite segt. Får väl trösta mig med att det är ett väldigt förmånligt lån iallafall..

Såg för nån dag sen att jag betalar en sjukförsäkring till facket där det verkar som om jag kan få 1400 kr/mån extra från ca mitten av december. Så det är rätt skönt tillägg rent inkomstmässigt. Det jag tycker är något stressande är att behöva vara i händerna på FK. För läkaren förlänger sjukskrivningen ca 1 månad i taget, så jag måste söka om sjukpenning på nytt hela tiden vilket är något stressande och vänta på beslut från dem. Nu klarar jag mig ändå bra. Har goda marginaler, kan fortsätta investera (men inte lika stora summor längre) i aktier trots sjukskrivning. Skulle FK börja krångla så skulle jag först och främst pausa investerandet och även tillfälligt sluta amortera extra.
Så jag har åtminstone en plan om det börjar skita sig, än att stå där helt oförberedd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar