måndag 13 november 2017

Räntebuffert, hur mycket?

Jag har funderat lite hur jag ska spara ihop en "räntebuffert" ifall räntorna stiger.
När jag har amorterat ner och räntorna fortfarande är låga så kan jag använda räntebufferten för andra investeringar, tex om ett intressant hus kommer ut från byn jag kommer ifrån. Skulle räntan stiga, då kan jag självklart använda pengarna för att amortera ner bolånet. Men i första hand så är det ett sparande för framtida investeringar.

Skulle jag köpt en vanlig 2:a så skulle det kosta mig ca 6000 kr i månaden. Denna lägenhet kostar mig ca 3500 kr/mån efter hyran från min inneboende är dragen. Sen amorteringen till mina föräldrar är ca 1100 kr/mån, det lånet hör också till lägenheten då det var för en del av kontantinsatsen. Så ca 4600 kr/mån kostar boendet (exkl. el). Planen är att alltid lägga undan mellanskillnaden upp till 6000 kr. Vilket är ca 1400 kr/mån för närvarande. Mellanskillnaden på 1400 kr/mån extra motsvarar en ränta på 3%. Går boendekostnaden ner, då blir det mer att spara.

Kommer föra över denna mellanskillnad till SBAB vid månadsskiftet. Så att pengarna inte blir så lättillgängliga och "glöms bort".
Jag har fundert att placera dem i lågrisk fonder. Men jag tycker om att ha lite större kapital lättillgängligt.
Men får fundera vidare på det här.

Jag tror inte att räntan kommer stiga till 3% på ett par år och desto mer jag amorterar, desto mer kan jag lägga undan till räntebufferten. Jag vet att många lägger undan en mellanskillnad som motsvarar en ränta på 5-6%. Men då jag även kommer ha en rätt bra buffert och annat sparande som tex sparande för renovering. Så känner jag inget behov av ett högre sparande i "räntebuffert". Då köper jag hellre aktier för pengarna för att öka på min pengamaskin.

Amorteringen av blancolånet på 30 000 kr och lånet till min kompis på 25 000 kr räknar jag som en kostnad "utöver" boendet. Trots att det var för lägenheten. Så tills dem lånen är betalda så kommer jag dra in på nöjen osv. Lånet till min kompis är det jag prioriterar att betala tillbaka så fort jag kan.

Det känns skönt att jag har börjat få mer konkreta planer på mitt sparande! Redan vid detta månadsskifte så kommer jag börja amortera, och lånen minskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar