söndag 26 november 2017

Swedbanks fula metoder

Jag tycker Swedbank är en sån otroligt ful bank mot sina kunder. Mina föräldrar har Swedbank och varit kunder i åratal.

När jag var hos mina föräldrar sist så kollade jag på bolånet som mina föräldrar tog för att hjälpa mig med kontantinsatsen i pappas internetbank (givetvis med hans godkännande). Då dem har tagit ut nya pantbrev så det är 2 bolån, det nya bolånet på 160 000 kr (rörligt) hade dem fått en liten ränterabatt på det var 2,01% i ränta istället för 2,05%.
Men deras egna bolån som de hade sen tidigare som även det är rörligt hade dem inte lagt in någon ränterabatt alls på.
De har varit kunder i åratal, låg belåning (under 50% även efter de utökade bolånet), de amorterar löpande. Men ändå satte inte bankkvinnan ränterabatten även på deras bolån sen tidigare, utan bara på den utökade delen. Jag tycker det är så himla fult gjort. Det är en såpass liten rabatt att det inte är något att bråka om. Det är själva principen som stör mig. Min pappa har även en bra pension.
Jag har högre ränterabatt, men har en högre belåning och är även ensam låntagare. Men ändå kunde jag få en högre rabatt. Jag är medveten om att om man har ett lågt lån så är det svårare att förhandla. Men ändå, rent krasst så är jag en större risk för banken än mina föräldrar.

Nästa vecka så ska en tid till banken bokas. Samt att jag följer med mina föräldrar till banken och hjälper dem förhandla om räntan. De kanske inte får en högre ränterabatt, men de kan åtminstone få lika mycket i ränterabatt på båda bolånen. Ska se om det går att få en ännu högre ränterabatt än bara 4 punkter som det är nu, både på deras del samt även delen som redan finns en ränterabatt på. Det blir både billigare för mina föräldrar och för mig om jag lyckas. Troligen blir det svårt, men värt ett försök!
Att dem inte fick en högre ränterabatt när dem ansökte om lånet berodde på att de inte kunde ge lika hög rabatt om man bor i en småstad sa bankkvinnan. Helt värdelös motivering enligt mig.

Hade jag haft möjlighet att lånet skulle stå i mitt namn så hade jag fått betala ca 350 kr/år mindre (exkl. ränteavdrag). Nu gick det inte och det är helt klart värt att jag får betala 350 kr/år mer i ränta, hade annars inte haft möjlighet att köpa min lägenhet. Så att dem kunde hjälpa mig med kontantinsatsen genom att belåna sitt hus är jag enormt tacksam över. Är glad att jag slapp ha dem som medlåntagare på hela bolånet och att dem "bara" behövde hjälpa mig med en del av kontantinsatsen. Det gör att jag känner mig mycket mer självständig.

Känns tråkigt att om man bor i en större stad så är man iprincip tvingad att ha medlåntagare trots fast anställning om man antingen inte har hela kontantinsatsen, inte vill bo i en pytteliten etta (i Stockholm så behövs väl en medlåntagare trots en pytteliten lgh) eller är ensam köpare. Saknar man fast anställning så förstår jag att banken önskar medlåntagare, även för dem som saknar kontantinsats.
Jag kom rätt "lindrigt" undan, men Nordea tog stor hänsyn till att jag äger en obelånad skogsfastighet. Även att jag inte hade några andra lån förutom ett lågt CSN-lån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar