måndag 27 november 2017

Swedbank tog åt sig av kritiken. Ev lägre ränterabatt som kompensation?

Ringde Swedbank idag då jag bla skulle boka en tid på banken åt pappa. Bla för att de inte la in ränterabatten på båda lånen.
Jag frågade även om det var en rättvis motivering att inte kunna ge lika hög ränterabat om man bor i en småstad. Den jag pratade med sa att det inte alls var en rimlig motivering. Hade bankkvinnan sagt att det berodde på att de har låga lån så hade det varit en annan sak, vilket jag håller med om. Han tyckte även det var otroligt dåligt att de inte la in ränterabatten på båda bolånen. Så han sa på eget bevåg att han skulle skicka ett klagomål till banken i staden mina föräldrar bor i. Då han tyckte det var oerhört dåligt skött.

Då jag ringde och inte pappa så kunde han inte ändra ränterabatten då pappa måste legitimera sig. Men jag sa att han gärna fick skriva en notering ang detta i mitt personnummer. Så när jag ringer dit nästa när jag är hos mina föräldrar så får pappa ringa banken och legitimerar sig och sedan får jag ta över samtalet. Då jag är bättre på att förhandla. Jag sa även till banken att de gärna fick notera mitt önskemål om en högre ränterabatt pga kompensation av deras miss.
Hoppas verkligen att nästa person jag pratar med går med på det när jag ringer när jag är hos mina föräldrar.

Det är liksom inte summan som stör mig. Utan principen, i synnerhet att dem bara la in rabatten på det utökade bolånet. Då mina föräldrar är gamla så har dem inte samma förutsättningar att hålla koll på sånt här. Så det var tur att jag upptäckte det.

Några punkter högre i ränterabatt påverkar lånet summan av räntan rätt lite (alltså lånet jag betalar på). Får dem 10 punkter i ränterabatt istället för 4 punkter så är det ca 100 kr mindre per år. Men för varje fast utgift man kan minska, desto bättre blir det! Oavsett om det handlar om små summor.

Men att Swedbank tog det på allvar gjorde mig glad! Istället för betyget 1 av 10, så får dem 3 av 10 i betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar