söndag 26 november 2017

Utdelningar, amorteringar och förhandlingsläge

Nu har jag fått alla utdelningar för i år. Det blev sammanlagt 63,75 kr. Det är ingen enorm summa, men det är en början. Nu när jag kommer lämna Avanza för Nordea så kommer jag bara återinvestera utdelningarna på Avanza. Det ska bli väldigt intressant faktiskt att se hur pengarna växer genom att bara återinvestera utdelningarna. Det är bara ca 10 000 kr jag har på Avanza, men genom åren så hinner pengarna växa en hel del ändå.

Med utdelningarna jag har fått i år, så blir det ett snitt på ca 5 kr/mån. Det är långt ifrån mitt första delmål på 1000 kr/mån. Men 2018 så är målet att få utdelningar med ett snitt på 50 kr/mån. Är lite osäkert om jag kommer nå det målet eller inte, då jag satsar på stabila bolag som tyvärr har lite låg direktavkastning. Men förhoppningsvis har dessa bolag en bra utdelningstillväxt.

Har funderat på vilka aktier jag ska köpa nästa vecka. Kommer investera för ca 600 kr. Jag ska försöka handla för minst 600 kr på Nordea, då jag behöver betala courtage nu när jag börjar handla där istället för Avanza. Jag vill åtminstone handla för en summa hos Nordea som är är mer fördelaktigt än hos Avanza i courtageavgifter, vilket minst är över 600 kr. Förr eller senare så kommer jag komma betala courtage både på Avanza och Nordnet, men finns det möjlighet att förhandla om en bättre ränterabatt på Nordea nästa år så känner jag att dem extra kronorna i courtage är värda det. Skulle det ens handla om att få 1 punkt lägre ränterabatt hos Nordea pga att jag väljer att regelbundet köpa aktier hos dem, så sparar jag ca 170 kr/år i ränteavgifter. Många bäckar små... 

Är ändå bunden till Nordea i 2 år. Sen om det nya amorteringskravet börjar gälla så ligger jag ändå i ett ganska dåligt förhandlingsläge gentemot andra banker. Då mitt bolån överstiger 4,5 ggr årsinkomsten. Med hyresinkomsten så ligger lånet under 4,5 ggr årsinkomsten, men tvivlar starkt på att det räknas som en inkomst enligt bankerna (förutom hos Nordea nu när lånet togs). Sen vet jag inte om det bara är den fasta månadsinkomsten som bankerna räknar på? Då jag även får OB gör att jag får en högre snittinkomst. Så om man räknar bort mitt OB, då ligger jag ännu sämre till i förhandlingsläge. Jag kanske har fel, och bankerna tar hänsyn till att jag inte omfattas av det nya amorteringskravet. Men sånt vet man aldrig.
Jag tycker det är väldigt underligt att min hyresinkomst inte räknas som en inkomst. När det rent krasst är en säkrare inkomst än ett lönearbete i staden jag bor i.

Aktierna jag funderar på att köpa nästa vecka är bla Axfood, vilket det lutar mot. Är riktigt sugen på att köpa fler Holmen aktier. Men då jag redan äger skog privat så känns det som om jag blir för starkt exponerad mot den branschen. Samma med fastighetsaktier, funderade på Hufudstaden, men då jag precis köpt min bostadsrätt så är jag redan väldigt exponerad mot fastigheter redan.
Funderade även på att köpa mer i nått investmentbolag, men mestadels av mina investeringar ligger i investmentbolag och där är det en större exponering mot industri. Så att köpa fler Axfood är väl egentligen det bästa tror jag, då jag är väldigt lågt exponerad mot livsmedel i nuläget.

Hade gärna velat amortera mycket snabbare på blancolånet och lånet till min kompis. Kommer börja redan denna månad att betala 1-3 tusen till min kompis och några hundralappar extra på blancolånet. Eventuellt ännu mer. Så fort jag börjar jobba åtminstone 50% och har 80 tusen i buffert så kommer jag börja amortera mycket hårdare. Just nu prioriterar jag att ha en större summa på ett sparkonto. Efter alla mina räkningar är betalda så kommer jag minst ha ca 50-60 tusen i sparpengar (lite beroende på hur stor räkningen från rörmokaren blir). Utan inkomst så klarar jag mig i ett halvår på dessa pengar (längre om jag lever på nudlar haha). Lägg till nån månad om jag behöver sälja aktier. Att veta att jag klarar mig minst ett halvår utan inkomster känns ganska tryggt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar