måndag 27 november 2017

Handlat Holmen aktier och amorterat extra

Planen var att köpa Axfood aktier idag. Men det blev Holmen istället. Då aktien gick under 400 kr så tyckte jag dem var prisvärda. I somras köpte jag en Holmen aktie för 343 kr.. Men har velat köpa fler Holmen aktier ett tag om de går under 400 kr. Vilket de gjorde nu.
Beroende på hur ekonomin ser ut denna månad så kanske jag handlar lite Axfood aktier också. Annars får det bli nästa månad.
Första gången jag handlade aktier på Nordea. Väldigt svårnavigerad hemsida, använde Avanza som ett tillägg under tiden jag försökte förstå mig på Nordea. Så jag kommer troligen använda Avanza under tiden jag lägger order på Nordea. Bara för att jag ska få en bättre överblick.

Valde att amortera 300 kr extra på blancolånet. Kommer troligen amortera ännu mer under månaden. Vill först och främst se hur mycket jag har kvar efter alla räkningar. Mina lån minskade idag med 3955 kr! Imorgon dras det 666 kr på lånet mina föräldrar står på. Så då minskar mina skulder lite till!
Gjorde även min första amortering till min kompis. Blev 500 kr, men kommer göra en liten större amortering efter jag fått den jäkla räkningen från rörmokaren.
Så nu ligger mina skulder på  2 012 545 kr. Imorgon minskar skulden med 666 kr till, då första betalningen på lånet från mina föräldrar dras från deras konto på Swedbank.

När jag ringer till Swedbank när jag är hos mina föräldrar angående räntan på deras lån så kommer jag ändra amorteringstakten på "mitt" lån. Nu är den på 20 år och då amorterar jag 666 kr/mån. Det blir nog att jag ändrar till en amorteringstakt till 18 år. Då blir det ca 1000 kr/mån jag behöver betala med ränta och amortering. Sen efter mina blancolån är avbetalda så ändrar jag till 10 års amorteringstakt vilket är det lägsta istället i amorteringstakt man kan välja.

Att amortera extra på någon annans lån är rätt krångligt... Först föra över extra till pappas konto, sen behöver dem ringa telefonbanken för den extra amorteringen. Så det smidigaste är att ändra amorteringstakten till 10 år efter blancolånet och lånet till min kompis är avbetalt. Det mest ultimata rent ekonomiskt är att avvakta med ändringen av amorteringstakten från 20 år till 18 år då deras lån har lägre ränta än mitt blancolån. Men jag tycker att det känns bättre att betala av på privata lån snabbare. Sen är det ca 100-200 kr jag kommer amortera extra till mina föräldrar, så jag kan ändå amortera en hel del på de andra lånen. Hade blancolånet legat på 150 000 - 200 000 kr, då hade räntan varit 700 - 800 kr/mån. Vilket är en mycket större summa än en ränta på strax över 100 kr/mån som jag har nu på mitt lån. Då hade jag prioriterat mitt blancolån istället. För det hade varit helt andra förutsättningar.

Men för mitt samvete känns det bättre att amortera mer på lån till familjen och min kompis, trots att leder till att det tar längre tid för blancolånet att bli avbetalt. Med längre tid så handlar det om några månader, inte år. Att det blir några hundralappar dyrare är det värt för att värna om relationerna.

Kommer kännas skönt när skulden är under 2 miljoner! Det är min första lilla milstolpe när det gäller skulderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar