lördag 18 november 2017

Utdelningsmål 2018

Utdelning från H&M trillade in i veckan. Ingen enorm summa, men det blev ändå 24,25 kr som jag fick.

Sammanlagt så har jag fått 50,75 kr i utdelning i år. Väntar också på en utdelning från Svolder i år. Så i år så kommer jag få lite mer än 60 kr i utdelning. Det räcker till en pizza! Nu började jag dock köpa aktier i maj efter alla utdelningar. Så om man räknar att jag skulle äga samma aktier vid årets start så hade jag fått strax över 280 kr i utdelning.
Om man räknar på mitt inköpsvärde från aktierna i år så motsvarar det en direktavkastning på ca 3%. Det är en ganska låg direktavkastning, men i nuläget så fokuserar jag inte på bolag med höga direktavkastningar. Jag hoppas att bolagen har en bra utdelningstillväxt.
Det enda är väl att jag försöker undvika bolag med en direktavkastning på under 1%.

Till 2018 så ska målet vara att inkassera 600 kr i utdelning. Hade gärna velat haft ett mål på 1200 kr i utdelning nästa år. Men då jag i första hand behöver amortera ner mina lån, så då får jag tyvärr prioritera bort min pengamaskin. Sen handlar det inte bara om amortering, utan även att jag vill spara för renoveringar men även resa lite nästa år också. Vill även att min katt ska få kattungar, där planen är att behålla en. Med tanke på hälsotester som ska tas innan, parningskostnad, vaccination av kattungar osv så drar det iväg en del i kostnader.
Blir ibland nästan lite avundsjuk på sparbloggarna som har så billiga intressen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar