lördag 18 november 2017

Besviken över bankmötet på Nordea

Kort och gott så var mötet på banken rätt värdelöst. Han försökte sälja på mig dyra fonder som gick sämre än index. Att jag skulle spara räntebufferten i det.
När jag har 80 tusen i buffert, då kan jag tänka mig att spara halva räntebufferten i lågriskfonder. Det är ändå ett sparande på 5-10 år. Då halva räntebufferten sparas i bankkonto gör att jag kan amortera, eller betala den högre räntan med dem pengarna. Då har jag också tid att sälja fonderna. Men förhoppningsvis så kan dessa pengar användas till framtida bostadsinvesteringar istället.

Samt att jag verkligen hoppas att jag kan dela den här lägenheten i två. Då den har 2 lägenhetsnummer.
Kommer behöva få söka bygglov, kontakta skatteverket osv. Måste också fixa kokvrå och dusch i uthyrningsdelen. Så det är renoveringar på 100-200k. Så är en liten process dit. Kan jag dela upp den och sälja 2 lägenheter, då kommer jag kunna göra en ordentlig vinst. Det skulle verkligen vara ett drömscenario om det är möjligt. Visst, det blir mycket jobb men det är det värt. Risken är väl att om priserna går ner, så får jag avvakta med att sälja tills priserna är på en nivå jag kan tänka mig att sälja för. Att jag inte får sålt inom det förväntade tidsspannet.
Att man kan dela lägenheten i två kanske inte ens är möjligt. Men jag hoppas att det går!

Bankmannen tyckte också det var onödigt att jag har min största del av bufferten i SBAB pga att jag får lite ränta då det enligt honom handlade om så lite pengar. Att jag då lika gärna kan ha pengarna på Nordea. Jag kommer väl troligen ha ca 80-100k på SBAB, vilket på 0,65% ränta ger ca 500-600 kr/år. Visst det är ingen enorm summa, men för mig är 500-600 kr inte "småpengar". 50-60 kr skulle jag kalla småpengar.

Jag håller också på att försöka flytta mitt ISK konto från Avanza. Jag fick besked om att om jag ska flytta mitt konto så måste jag betala en avgift till Avanza för det. Jag känner mig inte allt för motiverad att göra det här. Jag vet att jag fick några punkter mer i ränterabatt hos Nordea för att jag skulle flytta aktierna. Men jag tror att jag skippar att flytta pengarna om inte Nordea kontaktar mig och kräver det.
Kommande aktieköp kommer ske hos Nordea dock. Så jag kommer troligtvis inte nyspara hos Avanza något mer, men kommer återinvestera utdelningarna där.
Så tills nästa års ränteförhandling så tror jag att jag kommer ha hunnit spara ihop ca 10 000 kr. Kommer väl inte ge någon större ränterabatt. Eller ja, jag kan väl alltid säga att jag då kommer sluta köpa aktier hos Nordea och istället fortsätta på kontona på Avanza och Nordnet (betalar ändå inget courtage där än så länge).
Men jag tror att Nordea lägger störst värde i att man sparar regelbundet hos dem än att man flyttar över sitt ISK-konto till dem (iallafall då det inte är någon större summa). Det är min uppfattning jag har fått iallafall. Att det som påverkar ränteförhandlingen mest är framförallt ett regelbundet sparande i banken.

Jag hoppas att ränterabatten nästa år kommer vara betydligt bättre (tycker ränterabatten jag fick nu var usel. Hade önskat att få 35 punkter i rabatt istället för 25 punktar som jag har nu) och att Nordea faktiskt ser att jag är en "bra" kund, framförallt långsiktigt. Då jag har höga ambitioner gällande min pengamaskin och på sikt så blir det mycket pengar.
Eller så kanske jag har lite för höga tankar om mig själv, haha!

Jag ser nästan fram emot i slutet på denna månad då min första amorteringar börjar, både på bolånet, blancolånet och lånet till mina föräldrar.
Kommer även att börja betala tillbaka lånet till min kompis. Har en liten whiteboardtavla hemma som jag skrivit upp alla mina skulder på (även här i högerkolumnen på bloggen), kommer vara kul att sudda den nuvarande siffran, och skriva dit en lägre siffra.
Ett litet mindre mål som jag har är att i slutet på januari nästa år, då ska mina sammanlagda skulder vara under 2 miljoner. Vilket jag inte tror kommer vara några problem att uppnå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar