fredag 1 december 2017

Det nya amorteringskravet

Det nya amorteringskravet kommer nu träda i kraft 1 mars 2018. Vad tycker jag om det?

Nu vet jag inte omständigheterna runt kravet och vad som får räknas som inkomst. De som regelbundet jobbar obekvämt och får OB för detta, kommer det få räknas in? Vissa banker räknar in den inkomsten i kalkylen (genom att räkna ett snitt på de senaste 3-6 månaderna).
Kommer en hyresinkomst få räknas in som inkomst? Troligen inte, men det är vad jag tror.

Jag tycker att tanken är god. Men hade hellre sett en sänkning av ränteavdraget, tex sänka med 1-2% per år? Eller att de som har en belåning på under 50% måste amortera 0,5% år. Då kommer till slut alla amortera, trots en låg belåning på fastigheten så kan man fortfarande ha en hög belåning i förhållande till sin inkomst.

Det nya amorteringskravet tycker jag är lite för fyrkantigt ärligt talat. Räknar man med alla mina inkomster, då ligger min belåning under 4,5 ggr årsinkomsten. Räknar man bara lönen, då kommer jag över 4,5 ggr årsinkomsten. Då hade jag fått amortera ca 1500 kr/mån extra än vad jag gör nu.
Men då sparar undan den summan i en räntebuffert redan nu. Visst, man hade kunnat argumentera att jag skulle amortera direkt istället för att lägga undan den summan, men jag vill inte låsa mina pengar genom en högre amortering.

Hamnar man i en tajt ekonomisk situation, då är det bättre att ha en större mängd likvider tillgängligt enligt mig. Än att låsa pengarna genom att amortera extra. För det är väl inte så troligt att banken tillåter en att låna upp på bostaden om ekonomin blir tajt. Sen är även det alternativet rätt dåligt. Då kan man istället välja att amortera en klumpsumma och därmed sänka lånen alt att man använder sitt räntesparande för sina löpande utgifter. Man kan då göra ett val utifrån ens personliga förutsättningar. Sen blir det även att ens löpande kostnader blir högre om man är tvungen att amortera. Vilket gör det hela ännu tajtare. Visst man ska alltid räkna med att klara sina bostadskostnader, men vad som helst kan hända i livet helt oförberett.
Jag vill kunna göra ett val utifrån hur min ekonomi ser ut.
Konsumerar man istället för att spara.. Ja då är väl detta amorteringskrav bra för dessa personer.

Konsekvensen med detta amorteringskrav tror jag att det kommer bli en inlåsningseffekt. Jag skulle tex vilja köpa en trea med uthyrningsdel. För att ha 2 egna rum utöver rummet jag hyr ut (nu har jag 1,5:a). Jag behöver nödvändigtvis inte skaffa högre bostadslån. Kan lägga in en högre kontantinsats, och fortsätta ha samma belåning. Bara byta säkerhet. Men i och med det nya amorteringskravet så skulle jag behöva amortera 1% extra fast jag inte ökar lånet utan bara byter säkerhet. Så även jag påverkas av kravet. Visst, jag planerar inte att flytta inom närmsta året. Men funderar på 2-3 år, ifall priserna inte har sänkts. Men nu kanske jag måste vänta lite längre.
För jag tror inte hyresinkomsten kommer få räknas..

Detta amorteringskrav gör allt väldigt mycket fyrkantigare.
Jag som inte passar in i normen påverkas väldigt mycket. Trots att jag har högre inkomster.

Jag tycker inte det är dåligt att amortera. Men tycker att även de med under 50% belåning måste amortera. Men bara 0,5% tex. Även att man långsamt fasar ut ränteavdraget. Det gör att även staten får in mer pengar.
Läste att det är väldigt få som jämkar sitt bolån, så tror de flesta ser avdraget som en bonus till semestern (detta är dock vad jag personligen tror).

Jag gissar på att priserna på små lägenheter kommer öka. Att ett prisfall främst kommer drabba de dyrare bostäderna (som oftast är större ockå).

Slutsats: Jag tycker att det nya amorteringskravet är för stelbent och att det finns bättre åtgärder än detta. Tror det här kommer leda till en inlåsningseffekt på bostadsmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar