måndag 25 december 2017

Utvärdering av 2017

Tänkte skriva en liten utvärdering av 2017.
- Första året jag börjar köpa aktier. Efter att läst på om utdelningsaktier så känner jag att det är rätt strategi för mig. Jag vill inte behöva sälja av aktier/fonder när jag börjar leva på avkastningen. Under några års tid så har jag alltid planerat att börja pensionsspara när jag är 25 år. Så efter jag fyllde 25 så började jag spara. Sparkonton gav för låg ränta och sen läste jag på om aktier mer och mer. Jag önskar såklart att jag har börjat tidigare, men nu försöker jag bara se framåt!

- En separation bidrog till att jag behövde hitta nytt boende och jag köpte min första lägenhet som till och med hade en uthyrningsdel! Vilket jag känner mig oerhört nöjd med. Då detta kom så plötsligt så hade jag inte sparat till hela kontantinsats. Men hade tur som kunde låna av mina föräldrar och även en mindre del av en vän. Blev även ett mindre blancolån då jag fixade en toa till uthyrningsdelen.
Men lägenheten har bidragit till en passiv inkomst (hyresinkomst från inneboende).

- Köpte en katt! Jag ser det som en investering i mitt välmående. Jag har nog lagt lika mycket pengar på henne som vad min portfölj är värd, haha! Men det har det varit värt! Har velat haft den rasen i flera år, men inte känt att jag haft råd under studietiden. Sen har jag saknat att ha djur i mitt liv, det är inget jag vill avstå.

- Tyvärr blivit sjukskriven. Det har såklart påverkat mina investeringar. Då jag är mycket försiktigare och har aktivt valt att inte lägga lika mycket pengar i börsen. Vill hellre ha en större del likvider ifall FK krånglar. Nu har jag haft tur med FK och än så länge har allt gått smidigt.

I det stora hela är jag nöjd. Mitt största mål var att ha ett portföljvärde på 10 tusen innan året är slut, vilket är uppnått! Men kan känna att jag varit lite väl slösam i perioder.
Men jag har en ok buffert och kan regelbundet investera, även nu när jag är sjukskriven. Nu när jag börjat investera i aktier så vill jag bara köpa fler! Kan nog spara en hel del om jag minskar småhandlandet utan att livskvaliteten påverkas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar