måndag 25 december 2017

Planerar att köpa in 2 nya bolag i portföljen

Jag planerar att ta in 2 nya bolag i min portfölj inom den närmsta framtiden. Vilket är Nibe och Essity.
Nibe för att de inte har sänkt sin utdelning på väldigt många år, vilket gör att den känns som en stabil utdelare som passar bra i min portfölj.
Essity vill jag ta in för att det är ett stabilt bolag som säljer varor som behövs i både hög- och lågkonjunktur. De har inte delat ut något än efter att de knoppades av från SCA. Men jag tror att i framtiden så kommer det bli ett stabilt utdelningsbolag.
Kommer dock bara köpa en 1 aktie vardera av de 2 bolagen. Vill läsa in mig mer på dem innan jag gör större inköp.
Essity vill jag gärna se att de bestämmer sig för att börja med aktieutdelningar, när (om kanske är rätt ord, jag vet ju inte än) det väl är bestämt att dem ska börja dela ut så kommer jag köpa på mig ett större knippe aktier.

Då jag fortfarande inte betalar courtage på Avanza så kommer köpen ske där då det bara handlar om små aktieköp. Så pass små aktieköp så tycker jag courtaget tar för mycket för att det ska vara värt det. Tex om köpen skulle ske i Nordea.

Kommer även köpa lite fler aktier från Latour under månaden. Jag hoppas kursen sänks lite, jag vet att den handlas till en premie nu men jag tycker det är ett fint bolag och jag tror att de kommer ha en fin utdelningstillväxt. Då jag är i starten av min utdelningsportfölj så vill jag gärna äga bolag jag tror kommer ha en fin utdelningstillväxt, trots att direktavkastningen kanske inte är så hög.
Jag vet att många siktar på att köpa bolag med hög direktavkastning i uppbyggnaden av sin portfölj, som tex preffar. Men jag vill gärna från start äga fina bolag som jag tror på. Jag hoppas på en fin utdelningstillväxt och att det jämnar ut sig över tiden.

Hade velat köpa in lite mer Investor i min portfölj nu när kursen har gått ner. Men då mitt största innehav är Investor så vill jag gärna öka upp lite i andra bolag. Investor utgör en väldigt stor del av min portfölj för närvarande. Så jag behöver balansera upp mina andra innehav lite. De står nog för ca 25% av portföljen. Mitt näst största bolag som är H&M står för ca 12% av portföljen.
Men då mitt portföljvärde inte är så stort än (ca 12500 kr) så kommer jag hinna balansera upp mina andra innehav inom en relativ snar framtid. När portföljen närmar sig ca 50 tusen så är mitt riktmärke att inget bolag ska utgöra mer än 10% av aktieportföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar