lördag 16 december 2017

Köpt fler H&M aktier

Aktier jag köpte igår
- Hufudstaden A 1 st
- Latour B 1 st
- Hennes & Mauritz B 3 st

Jag vet att jag sticker ut lite och handlade lite H&M aktier. Jag tror på dem på lång sikt. Men jag kommer inte köpa fler aktier, gör jag det så blir det max 2 st till. Vill inte äga fler än 10 st H&M aktier (äger 8 st nu) innan jag ser hur bolaget utvecklar sig. Jag tycker dock det är bra att bolaget börjar fokusera på E-handeln mer, tycker även det är bra att de stänger ner butiker som inte är lönsamma. Jag hoppas att de lyckas vända den negativa spiralen. Men då jag planerar att äga bolaget på lång sikt, så har jag tid att vänta och se hur det utvecklar sig.

Då min portfölj inte hunnit bli så stor än så blir det att portföljen kommer bli så tungt viktat mot H&M trots att jag äger förhållandevis få aktier. Men det kommer jämna ut sig med tiden efter att jag köper fler aktier i de andra bolagen.

Denna gång valde jag att handla aktierna på Avanza istället för Nordea. Då jag köpte så få aktier så blir courtage avgiften så hög när jag ändå har courtage fritt på Avanza (och Nordnet). När jag köper aktier på Nordea så försöker jag räkna på att det skulle vara billigare att handla där än på Avanza/Nordnet om jag hade behövt betala courtage. Att jag ens gör såhär är för att jag ska ha ett ännu bättre förhandlingsläge ang bolåneräntan nästa år. Så att banken ser att jag har ett engagemang utöver lönekonto. Jag lyckades förhandla till 1,55% i ränta bara en månad efter jag köpt min lägenhet viket jag tror delvis beror på att jag började handla aktier hos Nordea. Sen när jag väl gått över gratisgränsen och behöver betala courtage hos Avanza/Nordnet så hade jag ändå valt Nordea då de har lägst courtage bland dem tre bankerna. Åtminstone på Stockholmsbörsen.
Har skrivit om detta i ett tidigare blogginlägg också.

Hade jag kunnat så hade jag valt SBAB för mitt bolån, men dem ser endast till inkomsten för min fasta anställning och tar ingen hänsyn till hyresinkomsten (trots att den inkomsten är väldigt säker i en sån stor stad som denna jag bor i). Så de vill inte ta emot mig som kund, då de tycker löneinkomsten är för låg i förhållande till lånet. Annars hade jag nog valt SBAB för bolånet. Då jag tror att jag hade fått bäst ränta hos dem. Men desto mer jag amorterar desto lättare att bli erbjuden en bra ränta hos andra banker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar