tisdag 5 december 2017

Förhandla om bolåneränta

När jag har köpt aktier så har inte jag räknat på hur stor del av min inkomst jag köper för. Har reflekterat över detta på sistone, att jag ska lägga undan 5-10% av min lön till att investera i aktier. Först vill jag att min buffert ökar, så för närvarande så blir det bara ett par procent av mina inkomster som investeras.
Målet till nästa år är att jag ska investera minst 10% av min nettoinkomst. Gärna 15-20%, men det är en lite mer långsiktig plan.

Jag vill gärna resa nästa år och tyvärr så blir det att min portfölj prioriteras bort då.. Men jag känner att jag gärna vill passa på när jag inte har några barn, att åka iväg på längre resor osv. Jag tror att jag skulle må väldigt bra av det. Så jag känner att det är bättre att prioritera mitt mående än att maximera investerandet och dra in på sådana saker. Jag är medveten att när jag gör dessa val så tar det längre tid att nå ekonomiskt frihet. Men samtidigt, på vägen dit vill jag få må bra. Att det då tar några år extra är något jag får acceptera.

Men att investera minst 10% av min inkomst är ca 2500-3000 kr/mån. Nu när jag är sjukskriven så blir det givetvis lite lägre. Klarar jag av att investera 10% varje månad, då ska jag tillåta mig att inte känna press att jag "borde" investera mer. Om ett halvår så kanske jag känner annorlunda och känner att det är dags att öka till ca 15% av min inkomst. Men i nuläget ska jag satsa på att 10% av alla mina inkomster ska investeras. Men på sikt öka summan till 20-30%.

Jag kommer med största sannolikhet inte nå mitt mål på utdelningar på 10 000 kr/mån inom dem närmsta 15 åren. Men att ens få in 5000 kr/mån i passiva inkomster gör mycket! Mitt mål är att portföljen ska nå upp till 1 500 000 kr med en direktavkastning på 8%. Då får jag in i snitt 10k/mån. Då jag sparar under en längre tidsperiod, så kommer min direktavkastning öka med tiden. Men jag kommer nog inte ta av min portfölj förrän den har kommit upp till 2 miljoner. Men vid 1,5 miljon så kommer jag troligen endast återinvestera utdelningarna och sluta nyspara. Att då får portföljen sköta sig själv. Nu är det här något som är väldigt långt in i framtiden.

Men förhoppningsvis så kommer utdelningarna täcka en stor del av mina fasta utgifter. Mitt mål är att vid 2-2,5 miljoner börja ta ut utelningarna. Att utdelningarna och hyresintäkter ska täcka fasta utgifter inkl mat, kläder osv. Att då endast jobba 25-40% och den inkomsten ska stå för nöjen så som resor osv. Men även för att hålla någonlunda rutiner då jag är rädd att bli helt passiv om jag slutar jobba helt. Drömmen är att nå 1,5 miljon inom 15 år. Tror inte jag kommer lyckas helt, men blir ett bra riktmärke.

Men det som gör mig stolt är att jag började ta tag i sparandet i början på sommaren. Visst, det är än så länge "småsummor". Men jag har börjat, är väl något bister att jag inte började investera lite tidigare. Men att börja vid 25 års ålder är ändå relativt tidigt tycker jag.

Jag har även börjat kollat runt med andra banker om att flytta mina bolån. Ev Danske Bank eller Länsförsäkringar. Jag har bundit med räntetak på 2 år. Att bryta det i förtid kostar ca 2900 kr sa Nordea. Då Danske Bank har en deal med facket så blir det billigare ränta där. Ska även kolla med Länsförsäkringar. Så totalt sett så är det mer fördelaktigt att bryta lånet.

Nu när jag har köpt min lägenhet och har min inneboende, då kunde båda bankerna räkna med den inkomsten. Men när jag sökte lånelöfte, då var det ett tvärnej från dem båda. Det räknades absolut inte som en inkomst. Tycker det är fult spel av dem, att när jag väl är inne i marknaden så accepterar dem mig som kund och mina extra inkomster.

Pratade även med kundtjänst på Nordea och det verkade som om den rörliga räntan kunde omförhandlas om jag fick bättre erbjudande från en annan bank. Att Nordea har räntetak är enligt mig ett stort plus, det kostar inte särskilt mycket att bryta det i förtid. Räntetak har inte Danske bank eller Länsförsäkringar, tyvärr. Vill gärna låsa en del av lånet, men mitt förhandlingsläge blir sämre nästkommande år.. Kan Nordea gå med på att sänka räntan på mitt rörliga lån till 1,3-1,4% då kan jag tänka mig att stanna kvar där. Då kommer jag även vara relativt nöjd totalt sett över räntan.
Då jag även börjat investera i aktier hos Nordea så hoppas jag att det är en till en fördel. Funderar på att köpa några Axfood aktier redan nu och hoppas det är till en fördel vid förhandling om räntan. Inte just för att det är Axfood, men att kapitalet på ISK-kontot kommer öka.

Jag ligger fortfarande på courtagefritt på både Avanza och Nordnet. Så om Nordea inte går med på en lägre ränta, då kommer jag säga att jag även kommer flytta över mitt sparande till Avanza och Nordnet igen så länge jag har gratis courtage där. Jag hoppas det sätter lite extra press på banken, att de då vill behålla mig som kund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar