tisdag 26 december 2017

Mål 2018

Mina mål till 2018.

- Förhoppningsvis fortsätta med att renovera uthyrningsdelen. Vill installera ett trinettkök för att slippa låna ut mitt kök. Sen är planen att se om man kan fixa så att uthyrningsdelen kan splittas från lägenheten och därmed kunna sälja 2 mindre lägenheter. Så jag måste ändå fixa trinettkök förr eller senare.

- Investera minst 1600 kr/mån i aktier, men gärna 10% av min inkomst. Krånglar FK med sjukpenningen så får jag pausa investerandet. Klarar mig minst 5 mån utan inkomster på min nuvarande buffert, men troligen 6-7 månader. Så jag känner att jag har råd att investera trots sjukpenning. Men jag hoppas komma tillbaka till jobb snart.
Att jag investerar så "lite" beror på att jag även vill spara till att köpa hus/skog i min hemstad. Jag vill helt enkelt inte lägga allt mitt sparande i börsen. Att "bara" spara i börsen är troligen enklast, men för mig inte lika roligt!

- Uppnå en buffert på 80 tusen.

- Ta dykarcertifikat och åka på en trevlig semester, ev en längre resa.

- Snitta en utdelning på minst 50 kr/mån. Helst 100 kr/mån men det är bara ett plus om jag uppnår!

- Gå ner i tid, efter att ha byggt ett trinettkök i uthyrningsdelen så kommer jag kunna öka hyran och den passiva inkomsten höjs. Detta för mitt välmående, tycker 100% är för tungt att jobba.

- Amortera hela lånet till min kompis, helst före sommaren. Samt amortera en större del av blancolånet.

Har en hel del mål med andra ord! Men just nu känns det inte som helt orimliga mål att uppnå. Utdelningsmålet skulle vara riktigt kul om jag uppnådde, det kommer kännas lite mer verkligt att jag en dag kommer lyckas att bli delvis ekonomiskt fri genom aktieutdelningar.

Renoveringen av trinettköket är väl det målet som är mest knivigt att uppnå. Amorteringskravet gör det svårare att låna på bostaden, då jag inte tror banken räknar hyresinkomsten i kalkylen. Vill inte påbörja renoveringen före sommaren, då jag även inte vill låna hela summan utan spara en del själv också. Ska se om man kan stoppa in blancolånet i bolånet. Då jag installerade en wc  i uthyrningsdelen efter jag flyttade in så är det något som generellt brukar öka värdet. Så om jag har TUR så kanske jag kan låna på bostaden före 1 mars och därefter spara pengarna några månader tills jag drar igång med renovering. Att jag får betala ränta några månader är något jag får ta.

Men efter renoveringen är gjord så kommer jag öka hyran på uthyrningsdelen mycket mycket mer än vad räntan kostar mig per månad.
Hoppas banken godkänner det hela också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar