torsdag 14 december 2017

Mål 2018

Mina senaste aktieköp
Holmen B 2 st
Investor A 1 st
Axfood 4 st

Är rätt nöjd med mina senaste köp. Framför allt Holmen som jag köpte för strax under 400 kr. Axfood kändes lite dyra, men helt överkomligt pris. Ville ha lite mer av dagligvaror i min portfölj då de inte är lika konjunkturkänsliga. Annars är jag framför allt mest exponerad mot industri, fastigheter och skog. Då jag redan äger en bostadsrätt och en skogsfastighet så är jag redan ganska starkt exponerad mot den sidan av marknaden.

Mina investeringsmål till 2018 är
1. Investera ca 1600-2000 kr/mån. Men ska försöka snitta på ett sparande nästa år på 2000 kr/mån, det är mitt huvudsakliga mål. Kan jag investera denna summa varje månad så ska jag försöka vara nöjd och inte känna mig stressad över att jag borde investera mer. Nästkommande år efter att lite renoveringar är gjorda så kommer jag öka summan. Men vill gärna resa nästa år och köpa en till katt.
I år var målet att ha ett portföljvärde på minst 10 000 kr vilket jag uppnådde!

2. Snitta en utdelning på ca 50 kr/mån. Vilket känns som ett realistiskt mål. Skulle vara kul att nå upp till 100 kr/mån i snitt, men det är bara ett plus i kanten om jag lyckas!
Då jag började köpa aktier i år så valde jag att inte ha ett utdelningsmål.

3. Börja renovera uthyrningsdelen och installera ett trinettkök för att öka hyran från min inneboende och därmed få en högre passiv inkomst. Ska försöka spara ihop ca 40-50 tusen, och överskjutande summa ska jag se om jag kan låna från banken. Kommer ha ett tak på att max låna 30 tusen. Kommer kunna öka hyran med ca 1000-1500 kr/mån. Vilket jag först och främst kommer lägga på amortering av lånet för renoveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar